NULL Skriv ut sidan - Undran om Virserums husförhörslängder 1816, 1817, 1817 & 1818

Anbytarforum

Titel: Undran om Virserums husförhörslängder 1816, 1817, 1817 & 1818
Skrivet av: Kalle Lilja skrivet 2022-08-05, 09:58
Hej Hej!
Jag har inte förrän nu haft ”förmånen” 😊 att sätta tänderna i husförhörslängder ( HFL ) från Virserums församling förrän nu och man skulle väl kunna säga att jag har en liten fråga/fundering som jag hoppades kunna få svar på.
•   Är det någon som möjligtvis vågar ge sig in på en förklaring kring hur det kan komma sig att denna församling har fyra olika HFL som påbörjas:
1816
1817
1817
1818
•   En annan nyfiken fråga blir därmed också om det går att på något enkelt sätt förklara vilken längd som täcker in vilket geografiskt område/platser?
•   Är det också så pass illa att det finns luckor i HFL för denna församling under den ungefärliga perioden 1810-1816?
Jag ställer dessa frågor då jag har uppgifter i två olika HFL från Åseda församling som tydligt indikerar att en gammal släkting till mig bör ha befunnit sig i Virserum under perioden 1815-1818… Men jag kan inte hitta henne ”inskriven” i någon HFL ifrån denna församling under denna tid. ( Inte med hjälp av vanliga registersökningar i alla fall. )
Innan man börjar bläddra i längderna vill man ju gärna veta lite mer om dem så att man i alla fall kan försöka göra någon form av prioriteringsgång kring längderna ifråga.
Det kan ju till och med vara så illa att min släkting varit bosatt i ett område som täcktes upp av den HFL som påbörjades 1818 och då är det ju inte ens säkert att hon ens skrivits in eftersom hon flyttade till Åseda samma år.   
Tacksam för minsta hjälp/råd som kan tänkas trilla in. 😊
Vänligen
Kalle