NULL Skriv ut sidan - Söker finskt krigsbarns rötter

Anbytarforum

Titel: Söker finskt krigsbarns rötter
Skrivet av: Kristina Rylander skrivet 2022-07-23, 17:09
Min mans mor gick bort för ett par år sedan och jag försöker nysta i hennes biologiska rötter. Inte släktforskat så mycket i Finland tidigare så jag skulle behöva lite hjälp att komma igång.

Helga Kaarina Virranta föddes i Helsingfors 7/2 1941. Hon kom som finskt krigsbarn till Sverige 1942. Hennes fosterföräldrar här har sparat många brev från 1940-talet och när jag nu läser igenom dessa så blir jag väldigt nyfiken på hennes biologiska föräldrar och hennes historia.

Det börjar tragiskt. Och om den information som finns i breven stämmer så skulle hennes mor varit Anna eller Annikki Helmi Virranta född 30/8 1917 (oklart var...står "på landet") och hennes far Veikko Petter Mehtonen född 16/10 1912 (Lapinlahdella?).

Föräldrarna var förlovade men hann aldrig gifta sig. Veikko var vicekorpral och dog i kriget 9/8 1944. Vi har två tidningsurklipp om honom, dels dödsannonsen och dels en sorglig (och rätt poetisk) undertecknat en granne. Enligt dödsannonsen så står det att han ska ha fallit nära Rukajärvi och enligt grannens text så ska han dött av granatsplitter. Via ancestry så hittar jag honom i Finland, WWII Military Casualties:
Name:   Veikko Petter Mehtonen
Gender:   Mies (Male)
Nationality:   Suomi
Marital Status:   Naimisissa (Married)
Rank:   Alikersantti
Birth Date:   16 loka 1912 (16 Oct 1912)
Birth Place:   Lapinlahti
Residence Place:   Lapinlahti
Occupation:   työmies
Languages Spoken:   Suomi
Citizenship:   Suomi
Registration Place:   Lapinlahti
Military Unit:   10./JR 10
Military Division:   4282
Death Date:   9 elo 1944 (9 Aug 1944)
Death Place:   Ontrosenvaara pohj.P

Jag skulle vilja veta mer om denna händelse om det går? Var kan man börja gräva?

Dödsannonsen listar mamma och pappa...inga namn. Ser namnen Lyvti och Mari och "Aili perh."? Anna nämns inte och inte heller Kaarina.

Jag hittar även en notering i ett papper om en bror till Kaarina, Matti Ilmari född 20/3 1939 och död 17/1 1940. Oklart om det var en helbror eller halvbror och var (Helsingfors?). Kan man hitta hans födelse och/eller död eller är det för nära i tiden?

Jag vet att Anna Virranta ska ha gift sig med någon annan innan 1949 (breven indikerar en make och med möjligtvis namnet Lauri?). Kan man hitta vigslar så nära i tid?

Men mest av allt är jag intresserad av Anna. Det finns mycket historier om henne i familjen men jag skulle vilja se vad som finns i källorna och vad som kan vara sant. Det står att hon ska vara född på landet, men var börjar man? Födelsedatum kommer från den fosterfamilj i Finland som tog hand om Kaarina först, när hon var 2 månader gammal fram tills dess att hon kom till Sverige. Så jag vet inte om det verkligen stämmer. Och därav också det diffusa "på landet"  :) . Måste man veta vilken församling eller kan man söka? Kikat lite på Hiski men då måste man välja församling?

Tacksam över all hjälp.