NULL Skriv ut sidan - SV: Wettering, von der

Anbytarforum

Titel: SV: Wettering, von der
Skrivet av: Mikael Lundberg skrivet 2022-07-19, 13:23
Apropå Henrik Nissenius von det Wetterings saknade sköldebrev (adelsbrev) så har jag de senaste dagarna klurat på frågorna nedan och försökt sammanställa vad jag funnit.

När och vem blev adlad?
Eftersom jag inte har sett sköldebrevet så famlar jag efter de hårstrån jag funnit. Första gången jag funnit att namnet "von der Wettering" används är i Henriks testamente (som Niklas L Kant nämner ovan 2021-07-18) daterat 1679-11-20 då han kallas "Hinricus Nisenius von Wettering" [1]. Henrik kallar sig själv "Henricus Nissenius von der Wettering" 1681-08-01 i ett brev till kungen [2]. Vidare så har jag jämfört de sekundärkällor som jag funnit och sammanställt i tabellen nedan (barnen ordnade efter antal förekomster), det är slående hur överens alla är om adlad datum men desto mindre över vilka som faktiskt blev adlade. Kanhända har de alla sett sköldebrevet men tolkat det på olika sätt, eller så har en eller flera tittat på varandra snarare än sköldebrevet? Kanske nämner inte sköldebrevet explicit barnens namn utan är lika luddigt formulerat såsom testamentet att "... deras nu för tiden hemmawarande barns ock arfwingars goda willje och samtycke ..."? Kristensas första man Rasmus Fredriksen dog 1676 och hon tycks ännu vara änka 1679-07-07 [3], ansågs hon som hemmavarande då sköldebrevet utfärdades 1679-06-12?

KällaUtgiven   Datum adlad   Vem adladÖvriga omnämnda
Palmskiöld [4]<17191679-06-12Peter, Dorotea, Kristensa, Helena
Palmskiöld [5]<1719Peter, [Dorotea] gm William Schmitt, [Kristensa] gm Köningsfelt, Öllegård
von Schantz [6]17311679-06-12Peter
von Stiernman [7]17541679-06-12Peter, Dorotea, Kristensa, Öllegård, Anna   
Åkerstein [8]<17661679-06-12Peter, Dorotea, Kristensa, Öllegård, Anna
von Würtenberg [9]   ~18001679-06-12Peter, Dorotea, Kristensa, Helena
Anrep [10]18641679-06-12Peter, Dorotea, Kristensa, Helena
Elgenstierna [11]19341679-06-12Peter, Dorotea, HelenaKristensa


Vem har sett sköldebrevet?
Ingen av författarna efter Palmskiöld i tabellen ovan anför något avvikande datum, men många av dem anför olika namn. Jag har svårt att avgöra om deras skiljaktigheter beror på att de alla har sett sköldebrevet och dragit olika slutsatser, eller om flera av dem endast citerar varandra.
Däremot fann jag ett påstått citat från sköldebrevet som återges av Maj-Britt Sundin [12], som i sin tur tycks ha läst det i en bok författad av Hilding Krona, oklart vilken bok som avses men möjligen denna [13]. Nedan är citatet från Maj-Britts hemsida:
Citera
... det adelskap som förlänades honom den 12 juni 1679, då han och hans barn fick namnet von der Wettering. Med detta adelsskap följde ett adelsbrev och här skall av detta bara återgivas en liten del, då det knappast kan intressera någon på annat sätt än genom sitt tidstypiskt bombastiska stil. "Alltså ock emedan prosten uti Wyllands härath oss elskelige Wyrdig ock wellerde herr Hinrisch Nissenius von der Wetteringh ick allenast er av hederliga Foreldrar herkom men, uthan ock sigh uti det som dygdigt och lovwerdigt varit hafver ifrån sin ungdom öfwat och förmedelst Studier och Bokeliga Konster sig så widt brackt, att han till det Embete, som han nu företräder funnits Wärdig, hafwandes han ock samma Embete med all flijt och de honom anförtrodda Församblingars märkeliga förkofringh förestådt och förrättadt samt så medelst sigh icke mindre om Guds äras befrämjelse wijnlagt, än han emot Oss och Wort rijke som en trogen undersåte werkeligen ansedt hafver, Wi ock deraf för detta allredo föäranlåtne warit uppå honom samt hans hustru och barn Adeliga Previlegier att Conferera, och efter Gud honom har Welsignadt ick allenast med barn och manliga som qvinnliga Lijvarfwingar utan ock med gods och egedehlar, haurigenom han Sonen till Studier ock andra lofliga exerciter och öfningar låtit uppfostra…" Jag förmodar att detta svulstiga stilprov kan vara tillräckligt för att kunna ge en bild av ett den tidens adels- och sköldebrev ...
Om min gissning ovan på vilken bok stämmer, så innebär detta att Hilding Krona (Ola Jönsson Lundborg) har läst sköldebrevet någon gång före 1992 då boken publicerades.

Var finns sköldebrevet idag?
Trots Markus Gunshagas försök att hitta sköldebrevet i Riksregistraturet 2020-01-22 ovan, så misstänker jag att det ändå kan finnas där någonstans. Dock verkar det finnas en del fallgropar vad gäller Riksregistraturet:Med detta sagt så har jag ögnat igenom ingresserna till varje brev i Riksregistraturet 1679 juni-aug och sept-okt (SE/RA/1112.1/B/445 och SE/RA/1112.1/B/446), samt Adressatregisteret för 1675-1687 (öppna brev) och 1676-1682 (missivier) utan att finna Henriks sköldebrev. Jag vågar dock inte ta gift på att sköldebrevet inte finns inom dessa årtal, det är lätt att missa något efter timmar av letande. Kanhända är sköldebrevet placerat flera månader eller år fel, och att vi en vacker dag hittar det i Riksregistraturet.


Källor