NULL Skriv ut sidan - SV: Karna Nilsdotter och dottern Olu

Anbytarforum

Titel: SV: Karna Nilsdotter och dottern Olu
Skrivet av: Åke Holmkvist skrivet 2022-07-18, 23:11
Jon och Hans är inte bröder. Hans föds som det står i Färlöv och familjen bor kvar där tills föräldrarna dör strax efter 1800. Han har ingen bror som heter Jon. Karna bör vara den Karna som är syster till Hans i Färlöv men hon har i så fall fått fel födelseort och -datum i inflyttningsattesten till Fjälkinge, men där står också "falso" i attesten så det verkar troligt:

Fjälkinge (L) HII:2 (1804-1810) Bild 1780 (AID: v493564.b1780, NAD: SE/LLA/13086)

Tyvärr har jag inte lyckats följa Karna hela vägen från Färlöv, hon flyttar till Fjälkestad 1798 och finns (troligen) där i HFL:
Fjälkestad (L) AI:1 (1797-1803) Bild 32 / sid 57 (AID: v98313.b32.s57, NAD: SE/LLA/13085)
Redan här är i så fall födelseåret fel.

När hon flyttar in till Fjälkinge kommer hon enligt attesten ifrån Åraslöv. Det finns ett i både Nosaby och Vinslöv men jag hittar henne inte där. Attesten är dessutom undertecknad med Kristianstad, vilket inte gör saken klarare.

Eftersom hon uppenbarligen flyttar höggravid till Fjälkinge så tror jag mig kunna sluta mig till att det är samma Karna som alltså flyttar till sin bror Hans för att få hjälp.

Är det någon som kan läsa vad det står i flyttingsattesten (ovan). Det verkar stå att hon uppgivit sig ha blivit lägrad av en okänd man. (De uppgifterna lär även finnas i domboken enligt en släkting, så det verkar rimligt.)