NULL Skriv ut sidan - Erik Andersson i Sundom

Anbytarforum

Titel: Erik Andersson i Sundom
Skrivet av: Greger Lindberg skrivet 2022-06-23, 19:25

Den 20 Januari 1740 dör Marta Eriksdotter i Sävastbyn, 52 år gammal. Hon var från Sundom och gifte sig 2 Dec 1706 med Daniel Jonssson. Enligt dödboken var hennes föräldrar Erik Andersson och Ella Andersdotter i Sundom. Men vilka var de?


Ella skulle kunna vara den Ella Andersdotter som gifte sig 1700 med Lars Olofsson, bonde i Sundom 9 1697-1703. Hon dör 2 Apr 1758 och är dotter till Anders Hansson och Sigrid Larsdotter i Sundom 5. Enligt dödboken var hon född 1667, och även om hon kanske var något yngre så finns gott om utrymme för ett första äktenskap före Lars. Men är det hon? Vem annars?


Jag känner bara till en Erik Andersson i Sundom under senare delen av 1600-talet, från Sundom 2, bonde där 1642-81. Men han är för gammal, och dessutom dör han antagligen redan 1681. Mantalslängden 1681 saknar bonde, och det finns en domboksnotis från 10 Jul 1682 om en tvist om gården mellan hans söner Johan och Erik. Men vem var då Martas far? Det fanns två Anders Hansson i Sundom på 1680/90-talet. Kan Erik ha varit son till den andre, i Sundom 4? Det fungerar om han dog före fadern, cirka 1696. Men jag känner inte till någon son Erik till honom eller till någon annan Anders i Sundom för den delen. Finns förslag?


Jag tror alltså inte att Marta är dotter till Erik Andersson i Sundom 2, nämnd 1642-81. Men han intresserar mig ändå.


Jag har sett uppgift på nätet om att han är son till Anders Eriksson i Sundom, bonde i Sundom t.o.m. 1642. Det kan han ju vara men 1642 är de enligt mantalslängden bönder på varsin gård i Sundom. Erik verkar ha tagit över Jöns Olofssons gård. Han skulle också kunna vara son till Anders Andersson i Sundom 9’. Eller inte från Sundom alls.


Följer man mantalslängderna bör Erik Andersson i Sundom 2 ha haft (minst) fem barn:
En dotter född cirka 1651, sönerna Johan, som tog över gården och Erik, knekt, samt en son och en dotter född cirka 1660. Kyrkoräkenskaperna antyder att han skulle ha gift (om) sig 1669 eftersom Erik Andersson i Sundom betalar brudvinningspengar i December 1669. Det skulle i så fall innebära att den nya hustrun inte är barnens mor. 1680 i Januari betalar han bårklädespengar och 1681 finns i mantalslängden ingen hustru (heller). Det skulle kunna innebära att även hustru nummer två dött 1679/80. Men det stämmer dåligt med domböckerna.


I den nyss nämnda domboksnotisen (som jag inte sett i original) uttalar modern att hon föredrar den äldre sonen, och även 15 December 1691 nämns Johan Erssons moder i domboksnotis. Det talar ju mot antagandet att Erik gift om sig, eller att hustru 2 dött 1680. Jag har inte sett något namn på någon av Erik Anderssons hustrur (om han nu hade flera).


Jag undrar i Sammanfattning:
-   Vilka var Marta Eriksdotters föräldrar Erik och Ella?
-   Vilka var föräldrarna till Erik Andersson i Sundom 2?
-   När dog han?
-   Var han gift en eller flera gånger? Med vem/vilka?


Alla ledtrådar mottas tacksamt.