NULL Skriv ut sidan - SV: Kommissarie Petter Beckman i Estuna 1714-1722

Anbytarforum

Titel: SV: Kommissarie Petter Beckman i Estuna 1714-1722
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2022-06-23, 17:27
Aha! Tack Lennart!

Att rusthåll nr 62 vid Rasborgs kompani motsvarade Joenpelto, där Petter Beckman och Maria Torvest/Tohrwöst fick barn 1712, tyder också text i jordebok 1722 på. I den står vid ett av hemmanen i Karstu:

"Erich Olofss: Joenpäldo e.r [eller]
Samuell Abramsson
Mårten Jönsson" med klammer som förenar de två undre raderna (dvs med namen Samuell Abramsson och Mårten Jönsson).

I marginalen på de två undre med klammer förenade raderna står:
"Ryttare Sto[..?]b af Rassborgs Compag. No 62.".

Länk till sidan: https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=5939725878&aineistoId=1778228865

Det som förvånar mig lite är att Raseborgs kompani tycks ha varit ett kompani vid Nylands och Tavastehus läns dragonregemente och inte vid Nylands och Tavastehus läns kavalleriregemente (eller fördubblingskavalleri).

Eftersom Petter och Maria tycks ha bott vid ett rusthåll, och eventuellt var Petters pappa rusthållare vid det rusthållet, när de flyttade (flydde?) till Sverige, har min tanke varit att det var tack vare kopplingen till ett kavalleri som de fick möjlighet att arrendera ett ryttmästareboställe där. Av den anledningen har jag letat efter släktnamnen Beckman/Bäckman/Bekman och Torvest/Tohrwöst i Nylands och Tavastehus läns kavalleriregementes GMR 1712 i syfte att leta efter eventuella andra släktingar till Petter och Maria. Bifogat finns bild av tabell med resultatet av sökningen ("bild #" refererar till Riksarkivets bildnummer - länk till deras version av nämnd GMR 1712: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0029138_00005#?c=&m=&s=&cv=4&xywh=-1309%2C274%2C5211%2C2472 ).

Jag bifogar också en bild, som egentligen inte hör hemma så mycket i det här diskussionsämnet, över några släktförhållanden i trakterna kring Joenpelto och under den tidsperiod som Petter och Maria bör ha bott där. Det jag egentligen är ute efter är nämligen inte Petter Beckman och Maria Torvest, utan en dräng som de hade i Estuna: min troliga ana Anders Hindrichsson. I alla Estuna mantalslängder där Petter Beckmans namn hittas vid ryttmästarebostället Vitsjö, finns i marginalen namnen på pigor och drängar, och namnet Anders finns bland dem i alla dessa mantalslängder. Jag misstänker att alla dessa namn "Anders" kan vara namnet på en och samma person (Anders Hindrichsson) och att han flyttade/flydde med familjen Beckman-Torvest från Finland till Sverige. Tror ni detta låter troligt?

Vänliga hälsningar,
Jan