NULL Skriv ut sidan - SV: Gam / Gamb / Gahm

Anbytarforum

Titel: SV: Gam / Gamb / Gahm
Skrivet av: Maria Bjurman skrivet 2022-06-18, 20:47
Oj Niklas, det var mycket att ta in på samma gång. Helt fantastiskt mycket nytt att titta på, jag är imponerad.


När du ändå är här så har jag en fråga, hur är Israel Gahm som var gift med Sara Juterbock kopplad till den Israel Gahm jag undersöker?


Hittade något roligt angående den förre när jag letade efter min Israel, han ska tydligen ha gift om sig när Sara J dog 29 September 1686 och det verkar ha blivit ett rabalder, se nedan. Jag har letat efter hans nya gifte utan att hitta något.



Från: Biographiskt Lexicon öfver namnkunnige Svenska Män
Utgiven år 1836 BERGIUS , Olaus Andreas.


"1686 d. 17 Nov. anmälte Praeses, att Pastor Clarensig
tillåtit Bokhållaren Israel Gam lysning, hvilken för sex veckor
sedan låtit begrafva sin förra hustru* Tyska Pastorerne erinrade härvid, att den, som Gam begärde till hustru, hade all»
tid brukat sina salighetsmedel i Tyska kyrkan. Praeses tyckte
det vara orätt, att Pastor i Clara utfärdat lysning, och då en
af de Tyska Pastorerna svarade, att han icke klagar deröfver, -
yttrade Praeses: "Det är både förärgeligt och efimt höflighe?
ten, så snart träda vilja i annat giftermål, j em väl ock mot all
praxin; ty inom ett hälft år plägar ingen fa tillstånd'* m. ou
Efter en allvarsam discnssion, under hvilken alla ogillade Bergii förfarande; resolverades: "Notarius skall gå till Pastorem
Clarensem och förbjuda Gamens lysning, till dess han visar i
Consistorio hvad praegnantes cauaae äro till en sådan förargelig
hastighet"


Jag kan inte släppa att det bör finnas någon koppling hos dessa två Israel så jag får titta närmare det som är nytt för mig.


Jag har precis sökt efter Gahm i flera böcker i Sthlm som finns avskrivna och är lätt att söka i och känner igen det där om Samuels barn, dock trodde jag det var en felskrivning eller en sammanblandning.


Nåväl, tack för en massa kul uppgifter - nu är lördagskvällen räddad. ;D


/Maria