NULL Skriv ut sidan - SV: Gam / Gamb / Gahm

Anbytarforum

Titel: SV: Gam / Gamb / Gahm
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2022-06-15, 13:11
Hej Maria,

Jag har ägnat mig åt den här släkten Gahm från Eksjö - "Eksjösläkten Gahm" kan man kalla den, även om släkten inte har sitt ursprung i Eksjö - under 10 år, och har i stort sett utforskat de flesta grenarna. Så det som nu framkommer är inte några nyheter för mig.

Men precis som du konstaterar, verkar varken Gahm eller Möller härstamma från staden. Däremot ska ändå inte uppgiften om borgmästaren Christopher helt avfärdas; det kan ju vara så att släkten Möller har inflyttat till staden från annan ort. Och nu visar Åke Carlsson - tack Åke! - att Johan Christophersson Möller är född i Halmstad. Så där har troligen släkten Möller haft sitt hemvist från början.

Tyvärr finns dock inga kyrkoböcker bevarade så tidigt från den delen av landet, det krävs då andra källor för att försöka utröna släkten. Och det kan ju också vara så att Israel har gift sig i Halmstad med Johans syster. Jag har också en tanke på att vigseln dem emellan kan ha skett i Stockholm.

Nej, jag har inga fler barn än dem du nämner - förutom en son Israel som föds 1707 och dör 5/6 s.å.

Jag har för avsikt att utifrån de utredningar jag gjort skriva en uppsats om Eksjösläkten Gahm. Den är dock så spretig, och innehåller flera intressanta grenar som behöver utredas särskilt, så att jag har bestämt att dela upp uppsatsen i åtminstone tre delar: en som handlar om Israel Gahms anor, en som handlar om hans eget liv och en som handlar om en styvson till Israels son Carl Gustaf Gahm (1711-1769), rådman i Lindesberg (T), notarie Johan Granberg Gahm (1744-1780).

Den om Israels anor är i stort sett färdigskriven men behöver vissa justeringar. Den om Israels liv håller jag på med nu och kommer att göra klart i höst. Och den om Johans livsöde är påbörjad blir nog klarat nästa år. Kanske blir det också så mycket att det går att sammanfoga till en bok, vi får se.

Då jag de senaste 10 åren också forskat på uppdrag, och en pandemi kommit emellan, har arbetet med Eksjösläkten Gahm avstannat under perioder och blivit utdragen.

Men inget av det jag forskat på under snart 30 år kan mäta sig med den här släkten; så otroligt intressanta uppgifter, överraskande upptäckter och sammanträffanden mellan personer och excerpt av källor och arkiv - t ex Slottsarkivet - som jag aldrig kunde drömma om, vilket med råge överträffar alla tidigare erfarenheter!