NULL Skriv ut sidan - SV: Gam / Gamb / Gahm

Anbytarforum

Titel: SV: Gam / Gamb / Gahm
Skrivet av: Maria Bjurman skrivet 2022-06-14, 21:41
Hej Leif!

Nu har jag ögnat igenom Eksjö stadsförsamling födda, döda och vigsel åren 1673-1703 utan att finna några som helst tecken på att familjerna Möller eller Gahm ska ha funnits där. Johan Christophersson Möller benämns ju som borgare i Eksjö vid bouppteckning efter Israels syster, Anna Maria Gahm, som dog 1724 /10 i Stockholm. Men det är mig veterligt den enda gång "borgare i Eksjö" nämns, jag har tidigare fått för mig att hans far Christopher Möller också var borgare i Eksjö men det tror jag inte längre. Jag tror inte någon av släkterna Gahm eller Möller kommer från Eksjö ursprungligen.

Johan Möller gift med Catharina Gahm finns med i Domboksregistret, Västra Härad några gånger mellan 1725-1727 och benämns då som handelsman. Han och hustrun återfinns på Bergshammar, Fogdö i Södermanland från 1732 till hans död 1738. Han är då befallningsman och änkan lever kvar där tills hon dör 1754. Jag har hittat 3 barn, Christopher 1713, Anna Greta 1718 (hon bor kvar på Bergshammar och är gift med en Rudolf Mackey) samt enligt hfl så ska det finnas en Sara som jag inte vet när hon är född.

Att hitta vigslarna för paren Christopher Möller - Catharina Gahm samt Israel Gahm - Anna Möller är nyckeln till att komma bakåt enligt mig, har du någon information om det?

Jag har en liten hint om en vigsel i Stockholm mellan Johan Christopher Möller och en Catharina Samuelsdotter (kan vara felskrivning eller felläsning) 19 december 1711 men det är många ställen att kolla då det bara står Stockholm så det lär ta sin tid.

Jag har också hittat en son till som jag inte hade registrerad till Israel Gahm, en Johannes som föds och dör i Eksjö 1704. Barnens namn kan ju ge hint om tidigare generationer så det är alltid bra. Jag har nu 5 barn till Israel; Christopher, Johannes, Israel, Carl Gustaf och Anna Maria, har du fler?