NULL Skriv ut sidan - Kommissarie Petter Beckman i Estuna 1714-1722

Anbytarforum

Titel: Kommissarie Petter Beckman i Estuna 1714-1722
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2022-06-10, 11:31
Hej,

Var kom kommissarie Petter Beckman ifrån innan han tycks ha flyttat till Vitsjö i Estuna socken, där han blev registrerad som arrendator i Estuna mantalslängder 1715-1722? Enligt Estuna födelsebok var han gift med Maria Torvest och paret fick ett barn i Estuna den 25/9 1720. En av faddrarna vid barnets dop var professorn vid Åbo akademi Johan Torvest, som jag misstänker var släkt med Maria.

Vitsjö var på denna tid ryttmästareboställe (Roslags kompani vid Livregementet till häst) och Petter Beckman tycks ha börjat arrendera Vitsjö två år innan byte av ryttmästare (den 20/10 1716 enligt uppgifter i kompaniets GMR 1716 och 1720), men trots försök har jag inte hittat Petters namn vid något annat boställe kopplat till de två ryttmästarna. Den "nya" ryttmästaren, Hindrick Falckenberg, var fånge i Ryssland och flydde därifrån 1715 enligt uppgifter i register kopplade till stora nordiska kriget, och i samma register har jag hittat namnet Petter Beckman på två olika ställen, men min tolkning är att de var två olika personer och att de båda troligtvis var krigsfångar omkring 1714, då kommissarie Petter Beckman flyttade till Vitsjö enligt uppgifter i Estuna mantalslängder (såvida han inte redan var där, men hans namn inte blev noterat i Estuna mtl 1714).

Den 23/7 1721 i Estuna var bla inspektör Erich Bäckman i Vitsjö och madam Maria Torvest i Vitsjö faddrar vid dop av Per Nilsson och Margareta Andersdotters barn Carin i Sjötorpet. Eventuellt kan det betyda att Petter Beckman och Erik Beckman var släkt med varandra.

Den 19/8 1722 i Estuna var bla inspektör Erich Bäckman i Vitsjö och hustru Hedvig Bäckman i Vitsjö faddrar åt "finske dragon Göstaf Achtmans och hust: Anna N. då förtides wistandes på Hwitsjö, dotter Maria".

Den 26/4 1727 i Länna socken i Södermanlands län föddes eller döptes ett barn vars fadder/dopvittne var bokhållare P. Torvest.

Det finns ett par kopplingar till Finland i ovanstående information. Är det troligt att kommissarie Petter Beckman kom därifrån? Ryttmästaren (Olof Skragge adlad Lagerborg), som eventuellt valde Petter Beckaman som arrendator av Vitsjö, hade ett par barn som tycks ha flyttat till Finland enligt adelsvapen.com (har ej kontrollerat denna sekundäruppgift).

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson