NULL Skriv ut sidan - Efterlysning/info om hur man hittar info om krigsbarnen

Anbytarforum

Titel: Efterlysning/info om hur man hittar info om krigsbarnen
Skrivet av: Lovisa Ahlin skrivet 2022-05-21, 10:04
Hej

Jag letar efter information om min mamma och mina morföräldrar för att sedemera kanske hitta någon mer släkting.

Min mamma kom till Halland 1939 som krigsbarn .. bara 7 år gammal.
Hon återvände aldrig till finland men återförenades en kort tid men sin pappa i vuxen ålder.

Jag har nu börjat släktforska och har även gjort DNA test på "My Heritage".

Jag hittar ingen info alls om mina morföräldrar, jag har bara namnen och staden. Min mamma pratade väldigt lite om sin tid som barn så jag vet egentligen bara att:

- De levde under mycket fattiga omständigheter.
- morfar Lauri Eklin var skomakare
- momor Lempi Eklin hade reumatisk värk och ena benet var längre än det andra. Hon dog när min mamma var i övre tonnåren.
- De kom från Vasa

Jag minns från min barndom att där fanns en halvsyster som kom på besök men att mamma och hon inte kom överens så sedan fanns ingen mer kontakt.

Vid ett tillfälle när jag var 8-10 år så åkte jag och mamma till Helsingfors för att träffa en farbror/morbror till min mamma. Han kom till fiket vi var på bara för att säga att han inte kunde träffa oss. Vi åkte hem med nästa båt.

Eftersom jag inte hittar någon info om någon så har jag börjat undra om något namn eller stad är fel. Eller fanns det verkligen inte några nära släktingar?

Har via mitt DNA test hittat några starka kusiner i första led men inte hittat någon info eller inte fått kontakt. 

Är tacksam om någon kan hjälpa mig att hitta mer info.

På svenska skattemyndigheten finns inga föräldrar registrerade på min mammas personnummer, hon blev svensk medborgare 1948