NULL Skriv ut sidan - SV: Glasblåsare/Glasslipare på Svenska glasbruk

Anbytarforum

Titel: SV: Glasblåsare/Glasslipare på Svenska glasbruk
Skrivet av: Carl-Johan Gustafsson skrivet 2022-05-20, 12:37
Hej alla

Jag vill återgå till den ursprungliga frågan i denna tråd, att skapa ett projekt eller en grupp om glasblåsre. Jag är ledsen att jag inte lyckats hålla tråden aktiv.

Det har ju tidvis varit hög aktivitet i den här tråden och nya frågor och svar poppar upp då och då.

Jag vill nu försöka få till en enkel form av projekt, där alla personer med intresse för glasblåsare kan delta i en nystartad Facebook grupp som heter Glasblasare (Glasblåsare).

Jag har en databas med glasblåsare och deras familjer, som jag följt i de svenska glasbruken fram till omkring 1900. Den skulle bli bas för projektet.

Den databasen skulle jag vilja utöka med individuella bidrag från medlemmarna, så att vi skapar en gemensam databas, som blir så komplett som möjligt.

Framförallt kompletterad med Glasblåsare efter 1900. Databasen kan utökas via mindre GEDCOM filer, som kan matchas in i den gemensamma databasen.

Det finns ingen ekonomisk vinning i projektet, utan det är tänkt som en grupp med ett gemensamt intresse.

Alla idéer och förslag till ett sådant projekt är tacksamma.

Ni som är glasblåsare nu och alla ni som är ättlingar till glasblåsare eller bara intresserade av glasblåsare eller glasbruk, ta kontakt.

Facebook: Glasblasare (Glasblåsare)
Mail: glasblasare@telia.com