NULL Skriv ut sidan - SV: Johan Hansson i Obbola f 1675?

Anbytarforum

Titel: SV: Johan Hansson i Obbola f 1675?
Skrivet av: P-O Granberg skrivet 2022-05-19, 22:04
Kanske vore idé att testa ättlingar till Jon Hansson i Granö.

Har tyvärr inte sett detta förrän nu. Men jag är rätt imponerad av all kunskap som kan utläsas i tråden. Tror också att en av flera arbetshypoteser skulle kunna vara den som ursprungligen (?) Staffan Bengtsson kom med och som du Gun också nämner, om Jon Hansson i Granö.

 Om någon släktforskare skulle kunna hitta en nutida ättling med enbart en manlig linje utan avbrott i rakt nedstigande led till denne Jon Hansson i Granö, som dessutom skulle vara villig att ta ett y-dna test... då skulle jag gärna bidra med ett antal kronor för att möjliggöra ett sådant y-dna prov. Men det behövs en manlig person med den släktbakgrunden för att kunna se om det finns en gemensam anfader.

De flesta västerbottningar med anor några 100 år bakåt i tiden, i södra och norra Västerbotten, verkar vara relativt nära släkt med varandra, men via Y-Dna testet så är det möjligt att "bevisa" ett släktskap i rakt nedstigande led (som givetvis behöver kompletteras, gärna med fler Y-DNA tester och gärna med uppgifter via släktforskning).

Johan Hanssons släkt på den manliga sidan har samma förfäder som gamle Olof i Bureå (Bure-släkten). De har samma Y-DNA linje (som ibland benämns Y-haplogrupp: G-Z30728). Dessa personer kan i sin tur mycket väl ha ett ursprung från andra sidan Kvarken och/eller söderut och varit en del av en tidig kolonisation av Västerbottens kustland.

Om jag spekulerar så skulle en av anledningarna till att Y haplo-gruppen är så sällsynt i Sverige (men i just Västerbotten så har det visat sig att många som testat sig ändå har den Y haplo-gruppen) vara att förfäderna till Johan Hansson och gamle Olof kommer ifrån den öst-europeiska kontinenten, till skillnad från många andra som har anfäder ifrån nordost, eller söder ifrån. Men det är nog en annan historia.