NULL Skriv ut sidan - SV: Oscara

Anbytarforum

Titel: SV: Oscara
Skrivet av: Anna-Lena Berg skrivet 2022-05-15, 11:31
Hej, Anna-Lena! Nu har jag läst boken. Mycket intressant,  och fast mycket fakta lättläst och spännande . Jag tycker om att läsa personernas egna ord. Att Oscara var född 1816 och inte 1815 gör ju prinsen ett år äldre, och man vet att de träffat varandra, till skillnad mot i många andra släkthistorier. Men fick just syn på en sak: skulle Jacquette ha stått fadder i barnhuset bara en månad innan hon själv skulle föda? Eller ibland behövde kanske inte faddrarna närvara.hälsn Ingrid Be

Hej Ingrid! Vad roligt att du tyckte boken var intressant. Beträffande att stå fadder så var det vanligt att inte närvara personligen. Exempelvis stod kronprins Karl Johan och kronprinsessan Desirée faddrar åt Jacquettes moster Emilie De Geers son Axel, fast ingen av dem ens befann sig i Sverige då. I fallet med den upphittade pojken tror jag knappast att Gustaf af Wetterstedt - som var en extremt upptagen person - hade tid att närvara själv, fast han står upptagen som en av faddrarna. Jag tror att det mest var ett sätt att visa sitt stöd - detsamma gällde nog Aurore, Jacquette och övriga faddrar. Hälsningar Anna-Lena