NULL Skriv ut sidan - SV: Angående soldat i Adelöf socken 1700-talet

Anbytarforum

Titel: SV: Angående soldat i Adelöf socken 1700-talet
Skrivet av: Kalle Birgersson skrivet 2022-05-12, 10:43
Ja, jag har faktiskt en egen soldat i mitt eget träd som har varierande namn. Han var soldat för Getabrohults rote och hette därför Getman, men kallades i en del källor för Jeppman.Jag minns dock inte om det var i kyrkoböckerna och militärens rullor det skilde sig.

Men även Ahlgren var soldat för Adelöf, han var för Adelöfs norrgårds rote. Jag har försökt följa honom genom mantalslängderna och jag kan bara se en soldat Nils på Adelöf, och det var på norrgården. Nu står ju Nils utan efternamn så det skulle väl kunna vara vilken som helst, men enligt GMR så skall Nils Ahlström vara soldat för just norrgården. Dessutom ser det ut som om strecket för hustrun saknas i 1767 års mantalslängd.
 
Men det hela kan väl bekräftas eller avfärdas genom att följa upp Ahlgren och Maria Larsdotter. Om han nu fick sluta på grund av vanfrejd kanske han ville lämna hela militären bakom sig och återgick till sitt gamla patronymikon? Eftersom vi vet nya hustruns namn och att Adelgren hade en dotter Maria kanske man kan spåra upp var de tog vägen även om efternamnet Adelgren/Ahlgren kanske slutade användas.