NULL Skriv ut sidan - SV: Gårdveda

Anbytarforum

Titel: SV: Gårdveda
Skrivet av: Yvonne Stenberg skrivet 2022-05-11, 13:31
I inlägg nr 13 och 14 ovan diskuteras en familj i Flathult, Jöns Andersson och Margaretha Östensdotter. Enligt släkttavla 2 i Gårdveda sockens sexmän 1664-67, deras släkter och gårdar (Släktforskarnas årsbok 2006) sid 126, ska Margaretha vara dotter till Östen Månsson i Vrånganäs och dennes första hustru Ingrid. Jag har försökt följa barnen i Jöns och Margarethas familj, vilka borde vara Petter Jönsson i Flathult, som bodde kvar där, Daniel Jönsson från Flathult som gifte sig till Gräntö i Virserum, Margaretha som gifte sig med Samuel Larsson Locke i Västra Årena, och jag tror också att Anders Jönsson från Flathult som gifte sig med Margareta Östensdotter från Vrånganäs 1715 hör till denna familj. Jag har inte hittat vare sig vigselnotis mellan Jöns och Margareta, och inte heller någon födelsenotis för någon av deras barn, inte heller något i kyrkoräkenskaper. Första gången de nämns i Flathult är i mantal 1690. Var kommer Jöns ifrån och var är barnen födda? Tacksam för alla tips om det.