NULL Skriv ut sidan - SV: Rustmästare Eric Hallbom

Anbytarforum

Titel: SV: Rustmästare Eric Hallbom
Skrivet av: Jan Hedström skrivet 2022-04-05, 13:40
Generalmönsterrullan för 1728 innehåller två delar - den ene står angiven i söklistan i SVAR som "1727" SE/KrA/0023/0/742 a.

Här hittar du en genomgång för varje rote och en beskrivelse av gårdarna som "tillhörde" roten. Du kan också här till exempel se hur många soldar som har gått ut soldat från en gård i perioden ca 1695-1728. Den är något svårläst, men innehåller en del bra information.

När det gäller namnet Hallbom så antar jag att antingen så tog han namnet själv när han blev rustmästare, eller så blev han tilldelad ett namn. Till skillnad från korpralsnamnen som var fasta och knytna till vissa rotar (t.ex Pihl), så fanns det inga bestämda efternamn för de lägre officerarna, som jag förmodar var tvungna att anta ett efternamn. Det är säkert någon annan som har mer exakt information om hur detta föregick.

När det gäller varför det inte står Hallbom i GML 1735 så har jag ingen aning. Det kan möjligen vara så att han ursprungligen valde att behålla Pihlnamnet men senare kallade sig Hallbom (när barnen föddes 1729-1730). Men det är bara spekulation från min sida.

Jag kan aldrig tänka mig att Erik Jönsson Pihl är en annan rustmästare än Erik Hallbom. Att det skulle vara två stycken olika rustmästare i en så liten by som Björsbyn på 1730-talet där bägge har en fru som heter Anna Andersdotter verkar inte speciellt troligt.