NULL Skriv ut sidan - SV: Jonas Månsson och hans hustru Gunnel Persdotter i Hästhagen

Anbytarforum

Titel: SV: Jonas Månsson och hans hustru Gunnel Persdotter i Hästhagen
Skrivet av: Karl-Henrik Rydén skrivet 2022-04-04, 13:01
Hej Marianne,
Det var ju bra att du kommit vidare på din familj. Hur var det med Jonas Bengtssons bouppteckning? Bekräftade den att han var far till Måns Jonsson i Ekebo?
Vad det gäller Håkan i Knivshult så antar jag att du åsyftar på Håkan Zackrisson som dör 1738-08-08 i Knivshult. Han hade en son Per Håkansson Holmgren som var ryttare för Knivshult och föddes 1684-09-24 i Klackenhult. Per Holmgren var dock gift 1713-08-27 med Ingeborg Månsdotter från Ryd. De fick flera barn i Fluxerum. Efter ett andra gifte 1748 med Kerstin Persdotter dör Per i Knivshult 1768-06-04.
Visserligen kan denne Per Håkansson ha varit gift tidigare med Maria Östensdotter, men det verkar lite långsökt, mest eftersom hans barn föddes i Fluxerum och inte i något torp under Flenshult.
Var har du hittat namnen på Per Håkansson och Maria Östensdotter? I mantal?
En möjlig syster till Gunilla Persdotter är Maria som föds 1705-03-10 i Östentorp. Jag funderar också på om inte Östentorp var uppkallat efter en far till Maria Östensdotter, om hon nu hette så. Förresten är nog namnet Östen något man ska söka österut (ha,ha ;-). Jag har bl.a. tidigare läst inlägg om en Östen Larsson i Klövdala, Järeda sn.
MvH Karl-Henrik