NULL Skriv ut sidan - SV: Bruse/Bruce i Skåne

Anbytarforum

Titel: SV: Bruse/Bruce i Skåne
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2022-04-02, 16:58

"Högwälborne Herr Baron General Leiutnant och Gouverneur, Nådige Herre
Hos Eders Exell:s fördristar iag mig med denne min allerödmiukaste Supplique inkomma, och uti diupaste ödmiukheet bönfaller, Eders Excell:s nådigst täcktes hos Hans Kongl. May:t min stora nöd föredraga, att iag något måtte få til lijfz uppehälle, huar om Hans Kongl: May:t gönom min underdånigste Supplique iag och anhåler ty eliest måste iag med Hustru och barn crepera. Uti lijka underdån ödmiukhet beder, att Eders Excell:s nådigst täcktes tillåta, att iag måtte få wara hemma i mitt Logemente och giöra mina Räckninger, så hoppas iag de snart skola blifwa färdige. Afwachtar en nådig bönhörelse, och är
Underdån och allerödmiukaste Tienare
Malmö Slott d. 7 Maij A:o 1700
P: Bruse./."


"Högh Wälborne H:r Öfwerst Commandant och vice Gouverner Nådige Herre
Högh Wälborne Herr Ofwersten för orsakas iagh medh denna min ödmiuka Supliqve att beswära och diubaste under danigheet anholla uthi min stora trångh och fattigh dom det högh walborne H:r Ofwersten täcktes Nådigst Bewilli iagh migh att iagh måtte få een Collect uthi alla kirkior här staden effter som den högsta Guden best bekant ähr min min fattigdom och trång, hwilket högh Wälborne H:r Öfwersten täcktes Nådigst beordra H:r Prosten om för een sådan emoth migh Bewist Högh Nådh will iagh medh min fattiga Hustru och små Barn an roppa den högsta Gudh att han sådant wille skickeligen Belöna, war uppå iagh aff wagtar een Nådigh Bönhörelse och för blifwer in till min dödzstundh
Högh Wälborne H:r Ofwerstens
Tienst ödmiucka Tienare
Mallmö d: 29 Septemb: A:o 1700
Petter Brusse"

Källa: Källa: Skånska guvernementskansliets arkiv, Skrivelser från civila befattningshavare vid krigsmakten 1694-1711, D III me:1, LLa