NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2022-04-01, 19:28
Hej!

Lite mer ljus över "Åhus-Wenster" möjligen. Hade idag möjlighet att besöka Kristianstad och ta del av lite av Smedämbetets handlingar där.

Först den lite tråkiga nyheten. Niclas Wenster nämns inte där överhuvudtaget:-(

Däremot kastades det ljus över vissa andra omständigheter.

Jag hann bara med att gå igenom den ena protokollsboken från 1722 och hann fram till 1746, men jag hann i vart fall öppna den tidigare boken.

Under början av 1700-talet synes smeder verksamma både i Karlshamn, Sölvesborg och Åhus sortera under Smedämbetet i Kristianstad, men de står ofta angivna som frånvarande vid mötena.

Efter 1722 då jag gått igenom protokollen, så synes ingen mästare från Karlshamn stå med i protokollen längre. De upptas ej heller bland de som satt i skråets ledning.

För Jonas Prytz del i Åhus så förekommer han två gånger när han är i livet.

1722-05-21 lösgiver han lärogossen Hans Bengtsson som lärt hos honom i fyra år och i samband med detta visas hans geburtsbrev och han blir gesäll förklarad.
1723-01-09 skriver han in en ny lärogosse Jöns Larsson född i Yngsjö.

Sedan är det tyst om Jonas Prytz i protokollen tills 1733-10-16 då ett mål dyker upp rörande att hans änka haft två gesäller trots att skrået enbart (av okänt skäl) tillåter en. Det framkommer också att Jonas Prytz (efter 1723) tagit in lärogossar som varken skrivits in eller ut. Strax innan detta mål finns ett annat mål som handlar om mästaren Nils Lutter i Sölvesborg. Även detta handlar om "gnäll" att Lutter är fattig och inte bor i Kristianstad och svårt med in- och utskrivning av lärogossar.

Vad har då detta för betydelse? Jo, vid varje in- och utskrivning så erlades avgift och struntade man i detta så uppstod skuld till skrået som jag förmodar då hade stor makt att i olika sammanhang sätta käppar i hjulen.

1735-06-02 så framkommer klensmedsgesällen Petter Annerberg från Åhus och vill antas som mästare i skrået, men det är då här det ställer till det för honom. Han kan inte visa sin inskrivning och lärotid från ett skrå, d.v.s. som jag förstår det har han lärt hos Jonas Prytz som tagit sig till honom efter 1723, men struntat att skriva in honom. Hans begäran avslås.

Dessa omständigheter tillsammans med en trevande start under 1710-talet för ett Smedämbete i Karlshamn gör nog att man kan anta att smeder "in bad standing" hos skrået i Kristianstad haft incitament att se sig om efter alternativ. Ämbetet i Karlshamn behövde växa för att överleva.

Gissningsvis så var de "två gesäller" som änkan hade ovan, Petter Annerberg, men någon annan än Niclas Wenster. Förmodligen antogs Wenster utan inskrivning, men fick skrivas ut från Karlshamn så att han fick korrekt dokumentation som gesäll.

Slutsats: Kanske viss ny kunskap. även om Niclas Wensters bakgrund fortfarande är oviss.

/Paul