NULL Skriv ut sidan - SV: Bruse/Bruce i Skåne

Anbytarforum

Titel: SV: Bruse/Bruce i Skåne
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2022-04-01, 13:35

"Högwälborne Herr Baron, General Lieutnant och Gouverneur, Nådige Herre

Igönom den höga Nåd, som Eders Excell:s mig ringaste Tienare uti warande tid hafwer bewist, hafwer iag fattat dristigheet, gönom denne min ödmiukaste Supplique att inkomma, och underdånigst låta wette, hur såsom iag uti 10 åhrs tid för Conducteur hos Sal. GeneralQwartermästaren Wärenschiöld tient hafwer, och sedan befullmechtigas A:o 1671 att wara ständig Conducteur, och till ett prof befalt förfärdiga Skantzen på nyia Diurgården wid Stockholm, med alle dess omständigheter, och då förefallande occationer att observera, och sedan där ifrån til LandzCrona commenderad, att hafwa upsicht på LandzCronas, Laholms, Halmstadz och Wardbergz Slotz Fortifications Wärckz bygnad och reparation. Warit uti LandzCrona Belägring, och där öfwer uti underdånigheet öfwerlefweradt relation om dess öfwergång: Uti stormen för Malmö af fienden dödeligen blefwen skuten, doch sedan öfwer dess attaque, Belägring och Approcher gifwit all nögachtig effterrättelse: Men sedan gönom ett påfördt olyckeligit Duell, blefwit Ingenieurs tiensten quitt, sedan jag uti 6 åhr för ständig Conducteur och uti 8 åhrs tid för Ingenieur tient hafwer, dock lijkwäl är alt sedan upå den Ordinarie Fortifications Staten uti Malmö en Ingenieurs löhn är upförd och bespard. Nu såsom wid desse coniuncturer förmenas att Ingenieurer och Conducteurer som förr hawa warit med både utom, och i Belägringer, nu skulle komma uti nådig Consideration. Bönfaller fördenskull, och allerödmiukeligst beder Eders Excell:s utaf medfödd hög mildheet, täcktes gönom dess hos Hans Kongl. May:t högstgiällande förbön mig uti nåder recommendera, att iag til min förra Ingenieurs teinst här uti Malmö måtte blifwa befordrad, effter såsom det intet graveras Fortifications Staten, huar igönom iag kan komma effter handen mine Cautionister att förnöga. Den höga nåd som Eders Excell:s mig nödträngste tiensre bewijsar, warder Gudh uti Andeligt och timmerligt företagande belönandes, och iag til döden högst skall berömma.
Afwachtar Eders Excell:s nådige resolution, och är
Eders Excell:s
Allerunderdån och ödmiukaste Tienare

Malmö d. 25 Januarij 1700 ./.
P: Bruse"

Källa: Skånska guvernementskansliets arkiv, Skrivelser från civila befattningshavare vid krigsmakten 1694-1711, D III me:1, LLa