NULL Skriv ut sidan - SV: Mimer

Anbytarforum

Titel: SV: Mimer
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2022-03-31, 22:08
Stort tack Ylva!!

När jag läser eller på annat sätt hör talas om liknande händelser slår det mig alltid hur stark skam kan vara och hur den kan driva personer att begå handlingar, som de inte skulle drömma om att göra ifall de inte kände skam och/eller rädsla. Samhället idag har kanske lyckats radera många av de orsaker som förr var anldening till att känna skam, men jag tror det fortfarande finns mycket kvar att göra. Kanske skam också kan ha en värdefull funktion i vissa fall...

Avskriften var lite svår att förstå, så jag var tvungen att leta upp orginaldokumentet, som jag hittade tack vare svar på ditt inlägg under diskussionsämnet barnamord (om jag minns rätt).
Bifogat hittar du: 1) ditt Word-dokument med mina "revisions-förslag", och 2) förgående dokument i vilket "revisions-förslagen" har "godkänts". I dokumentet med revisions-förslagen kanske det förekommer italienska ord. Det beror på att jag använder en italiensk version av Word. Om du öppnar dokumentet med en svensk version av Word kanske det inte står på italienska. Jag har aldrig provat... Observera dock att jag inte är någon expert på något vis, så mina förslag bör tas med en stor nypa salt.  :) Det tycktes mig dock ganska tydligt att det ofta förekom två typ av fel, som ger upphov till "motsatta betydelser". 1) Ordet "ej" stavat "ei" tror jag aldrig blev avskrivet rätt (enligt min mening). 2) Ofta blandades "han" och "hon" samt "henne" och "honom" ihop. Den viktigaste missen (tror jag) förekommer mot slutet av texten där avskriften har ordet "erkände", men jag läser det ordet "nekade", och det kunde ju ha varit fatalt för Kerstin (även om jag fruktar att domen blev som den blev oberoende av huruvida hon nekade eller erkände). Jag undrar hur det gick för henne, om målet togs upp vid Svea hovrätt och hur det i sådant fall gick där. Om jag har förstått rätt är den avskrina texten en kopia av målets protokoll sänt från Lyhundra häradsrätt till Svea hovrätt.

Johan Mimer, som tycks ha bott i Broby i Söderby socken (åtminstone) på 1680-talet finns med i generalmönsterrullor för "ryttmästare Bredtholtz kompani" vid "Livregementet till häst" enligt följande:
1683: sida 297, ryttare nr 79 (tjänare Adam Bille)
1684: sida 211, ryttare nr 79 (tjänare Adam Bille)
1685: sida 726, ryttare nr 87 (tjänare Lars Larsson Alm)
1686: sida 683, ryttare nr 87 (tjänare Lars Larsson Alm)
1687: sida 659, ryttare nr 87 (tjänare Lars Larsson Alm)
1688: sida 275, ryttare nr 87 (tjänare Lars Larsson Alm)

Samliga ovan nämnda år är hans släktnamn tydligt skrivet Memmer, och dito år var både hans och Jacob Leijels namn kopplade till Broby i Söderby socken.

Vänliga hälsningar,
Jan