NULL Skriv ut sidan - SV: Mimer

Anbytarforum

Titel: SV: Mimer
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2022-03-30, 11:57
Hej igen!  ;D

Ytterligare indikation om att Hans Meumer, eller åtminstone släktnamnet Mimer, hade koppling till järnbruk tycks mig information i Söderby sn jordebok 1688 vara. Där framkommer, om jag har tolkat innehållet rätt, att Johan Mimehr (ev. Hans Meumers son) var rusthållare både i/för ett hemman i Broby (jfr Karin Uhrviks inlägg den 2016-04-21, 09:31) och i/för ett hemman i Igelsta, båda i Söderby socken samt att han var "på rustning" vid/för(?) kvarnen i Broby. Vid samma platser finns namnet Jacob Leijel antecknat. Det bör ha varit den Jacob som, enligt information om Vällnora på Wikipedia, grundade Vällnora bruk 1684 och som då sedan tidigare "hade" Ortala kronobruk samt Skebo bruk. Jämför texten "Donerat undher Ortahla grefveskap" i jordebok 1668. Enligt uppgifter i jordebok 1688 var både Johan Mimehr och Jacob Leijel kopplade till ryttmästare Bredtholtz kompani (vid Livregementet till häst) ("rustninghållare" respektive "på rustning under" - vad nu skillnaden var...  :-\ - Dessutom: Jacob Leijel blev antecknad som "arrendator". Betyder det att han "arrenderade av ägare" eller att han var ägaren som "arrenderade ut"?).

Länk till första sidan för Söderby socken i jordebok 1688:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0055185_00049#?c=&m=&s=&cv=48&xywh=2109%2C478%2C4838%2C2243

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Ylva! Eftersom du skriver om rättsfallet att Stadsarkivet hjälpte dig misstänker jag att det finns i en dombok i Stockholm. Den dombok som jag nu har läst klart var från Lyhundra härad.