NULL Skriv ut sidan - SV: Johan Hansson i Obbola f 1675?

Anbytarforum

Titel: SV: Johan Hansson i Obbola f 1675?
Skrivet av: Lennart Lindström skrivet 2022-03-28, 17:04
Håller med dig om Johan Hansson, för jag har nu fastnat på 1000-talet, då det fanns bara två centra för Bottenhavet och Finska Viken, nämligen Gotland och Novgorod, där Novgorod fram till freden 13xx? hävdade rätt till övre Norrland, men i freden sattes gränsen till Bygdeå.

Novgorod (Läs The Chronicles of Novgorod 1016-1471) är idag arkeologiskt kartlagt och har en fascinerande historia. Stadens livsnerv var handeln med skinn, och man hade långa, långa handelsvägar för anskaffning av dessa i alla riktningar.

Tittar man på en karta, ser man att finska kusten har skyddande skärgård, medan den svenska norrut består mest av öppet hav, dvs de naturligt skyddade båtlederna från Novgorod gick på finska sidan till Korsholm, och sedan över Kvarken till Umeå.

En förklaring till mitt DNA (bästa hittills?) är att min släkt som urvästerbottningar på Umeälvens södra sida, har fått sitt DNA via invandring från öster ca år 1000, (och dessa invandrare fortsatte sedan uppåt kusten århundradena därefter?).

För att ha 9% finskt  och 5% baltiskt DNA efter dessa århundraden kräver att ALLA I OMGIVNINGEN hade det (99% av några hundratal DNA halveras ju bort på 8 generationer), dvs SAMTLIGA är ättlingar till ETT ANTAL URFÖRFÄDER som en gång i tiden vandrade in från Ladoga-området över Finland - eller längs finska kusten, och sedan korsade Kvarken (en dagsrodd med dåtida båtar) för att bli bofasta i Ume älvdal. Så tolkar jag min andel av "finska" och "baltiska" gener.

Om då Gamle Olof i Bureätten är en av dessa ättlingar (Bure låg på 1300-talet vid Skellefteälvens mynning med dåtida stor skärgård, som möjliggjorde övervintring via säljakt) så kommer ju samtliga västerbottningar med anor till SAMMA URFÖRFÄDER ha dessa gener, därför att Bureätten då bara blir en undergrupp.

Därför är  jag är tveksam om DNA-tester kan bevisa anhörighet till Bureätten, typ Johan Hansson, om den senares gemensamma ana blir Gamle Olofs farfars farfar, mormor el annan. Eller tänker jag fel?