NULL Skriv ut sidan - SV: Mimer

Anbytarforum

Titel: SV: Mimer
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2022-03-28, 15:19
Hej,

I Lyhundra häradsrätt dombok AIa:1b (1692-1707) finns ett mål i vilket "Catharina Hansdotter Mimmer" är omnämnd. Om min tolkning är rätt  ;) gäller det en anhållan om vittnesbörd angående hennes son Mårtens härkomst och hederlighet med anledning av att han önskade lära sig bagareyrket i Stockholm. Målet togs upp vid ordinarie laga ting med allmogen den 14/2 1702 och finns på ArkivDigitals bild 2510, mål nr 18.

Här är mitt försök till avskrift:
"18. Androg cronones länsman välld Gabriel Blom huruledes en hans son Mårthen Gabrielsson vid nampn skall uti Stockholm angifvit sig att lära det lofl bagare-embetet, anhållandes till så mycket storre [större?] befordran af hans lycka och upsåt om tingsrättens vittnesbörd att han är här kammen [kommen?] af ärliga föralldrar [föräldrar] och äckta säng. I anledning hvar af och alldenstund kyrckioherden uti Söderby vällärde Hr Carl Printzius medelst dess d. 28 sidstförflutne november utgifne skrifteln attest betygadt hånom Mårthen Gabrielsson blifvit född af hederliga förälldrar och ächta säng i Söderby sockn, varandes fadren nu för tiden cronones länsman och modren för långst genom döden afgången sahl hust: Catharina Hansdotter Mimmer, utom hvilcket han sonen under sitt tillhålld hoos förälldrarne altid fördt ett dygdigt och skickeligit lefverne det alt nämbden jämbväll viste enhällel. att besanna ty kunde rätten intet förvägra att där öfver bevillja och meddela sitt attestatum."

Länk till ArkivDigitals sida:
https://app.arkivdigital.se/volume/v477661?image=2510

Se också bifogad bild.

Karin/Catharina Hansdotter Mimer/Mimmer och Gabriel Bloms barn Johan (född 6/2 1685) är en av mina anor. Det skulle vara kul att få information om ursprunget till släktnamnet Mimer/Mimmer.

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson