NULL Skriv ut sidan - SV: Anvapentavla i Stora Malms kyrka Katrineholm

Anbytarforum

Titel: SV: Anvapentavla i Stora Malms kyrka Katrineholm
Skrivet av: Peter Ahlfors skrivet 2022-03-18, 06:33
Väldigt tacksam för den tid som lagts ned på dessa dokument.
Får själv lära mig läsa anteckningar från 1580-talet utifrån dessa texter framöver.
Så intressant att kunna läsa och fortsätta undersöka hur och om anvapentavlan
stämmer? Att också kunna fortsätta och se om det finns en orsak till varför Mauritz
själv under sin livstid och på sin familjs gravkor använde svanen med ringen i näbben
på vågor likt Laxman/Laxmand.

I de första anteckningarna efter brevet i SDHK Nr: 31583 verkar det vara Mauritz egna
anteckningar som beskrivs. Uti min salige fader Jöran Knutsons iordabook.
På Karin Gyllenhorns anvapentavla i Stora Malms anges en Jeran Persson Laxman till Djiulöö
som Mauritz fader?

I de äldre dokumenten som ev. Mauritz själv nedtecknat så nämns hans mors sida med Jöns Geet
som också återfinns på anvapentavlan. På mödernet och Geet stämmer anvapentavlan så här långt
överens med dessa anteckningar som antas vara gjorda 1580-90 . Dessa anteckningar kanske var
för att befästa det kapital som mark och gods gav släkten med tanke på Porse och Geets historik i trakterna kring bl.a. Stora Djulö.

Slutraderna på varje anteckning beskriver vad för dokument avskriften gäller, källan och även ett intygande
om att de finns i Kungens brevkammare för styrka dess äkthet.
Mauritz var ju i tjänst hos flera av Vasasönerna och kammarråd åt Carl IX och därav tillgång till Kungens brevkammare.

Så här långt nämns ingen på Mauritz fäderne men RA skickade mig två ytterligare dokument till gällande fortsättningen på denna brevlista.
de gäller samma SDHK-nr:23392. Om det kan vara till hjälp.
MVH Peter Ahlfors