NULL Skriv ut sidan - SV: Jonsdotter, Karin, utv 1868 från Östmark

Anbytarforum

Titel: SV: Jonsdotter, Karin, utv 1868 från Östmark
Skrivet av: Gert Persson skrivet 2022-03-15, 15:43
Tack för erbjudandet! Nejdå jag är inte så rädd för att...vad man nu kan bli?
Jag har en mf fm m som heter Karin Jonsdotter f.12/1-1803 i S.Metbäck, Östmarks fs i Värmland. Hon var gift med Henrik Jacobsson f.6/12-1792 i Rundsjötorp, Östmark.
Det händer ju mycket under följande år förstås men mina funderingar gäller följande:
I Hfl Östmark AI:23 s.473 står det att Karin flyttar till Amerika 13/4-1868. I Utflyttningsboken B:2 b.58 att.nr 20 står samma sak. Då bor Karin och Henrik i Eriksberg under Millmark.
Det som jag inte blir riktigt klok på är varför hon vid 65 års ålder lämnar sin make Henrik som hon varit gift med i 40 år, och har flera barn med, och ensam ger sig iväg till Amerika. Till historien hör att maken Henrik dör året därpå, 17/7-1869, på Östra Ullerud, Carlstads stift.

Det är fyra till som flyttar ut från Östmark ett par dagar innan och de åker med Barken Nornen från Christiania till Quebec i Kanada. Alla de fyra finns med på passagerarlistan men inte Karin. Åkte hon med en annan båt, kom hon inte fram till Oslo...?

Det vore ju väldigt tacksamt om du kunde titta om du hittade henne. Jag avvaktar ditt svar innan jag går med i FS och letar på egen hand.
mvh Gert