NULL Skriv ut sidan - SV: Stuart

Anbytarforum

Titel: SV: Stuart
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2022-03-12, 23:20

Berättelse om en "Stuart" i Delsbo år 1719:

"/.../ Ibland flere andre under sistl. krigstid omkring landet strykande, så mans- som qwinspersoner, kom här också samma höst åhr 1719, litet efter, sedan någre skogsstrykare och stråtröfware i Öster el:r Wäster Giötland woro efterlyste på predikstolarne, hit till sochnen och prästegården om en afton som en landslöpare och bedragare, som kallade sig Stuart, och gaf sig ut före at wara en prästman ifrån Lindkiöpings stifte, som han ock gick i gårdarne och prädikade för the oförståndige bönderna, som derföre gafw honom penningar. jag fordrade in hans pass, som han skulle hafwan ifrån LandsCancelliet i Lindkiöping, hwilket wid första anseendet befans så wäl i styliserandet, som sielfwa underskriften, wara falskt, i ty, at Lands Secreteraren där sammastädes, som jag wäl kände, och war mycket bekant med, hade hade ett obekant namn. Fördenskull ehuru jag låg i stor werk och sweda, så at jag intet stort förmådde, lät jag dock inkalla honom i min kammare, då han i första inträdet rögde sitt oförstånd, i ty han hälsade mig för Wälborne H:r Probst, och blef altså tilbaka af mig hälsat för en landslöpare.Widare wijste han sig wara storspråkare, som föregaf sig wara af Konung Carl Stuarts släckte i Engeland. Wiste ock til at upräkna alla städer i Polen och Ungern, så wäl som flere städes: understod sig äfwen at säija, dät han af hans högwördighet herr Biskopen Swedberg war til präst ordinerad, etz men wid ompröfwande befants han intet kunna något Latinskt ord. Jag skickade fördenskull oförmärkt effter tå warande Länsman i sochnen, at han skulle komma och tagan, och låta föran til Gefle slott. Imedlertid upwiste denne åt mitt folk en stor pung med hwita penningar som han hade samblat. Länsmannen kom strax om afftonen, och tog honom hem med sig: men effter twå dagar kom denne Landslöparen igiän til prästegården, och beklagade, at dät hade kostat honom hans penningepung, at han således sluppit sin arrest: och gick så bort ifrån sochnen. /.../
Delsbo d. 1 Julii 1726
ödmiukaste tienare
Olaus Naucleri"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0075199_00438 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0075199_00438) ff
Källa: Uppsala domkapitel, Handlingar ordnade efter pastorat t.o.m. 1900, SE/ULA/11630/1/E 5 A/59 (1618-1799), Delsbo.