NULL Skriv ut sidan - SV: Anvapentavla i Stora Malms kyrka Katrineholm

Anbytarforum

Titel: SV: Anvapentavla i Stora Malms kyrka Katrineholm
Skrivet av: Peter Ahlfors skrivet 2022-03-12, 09:29
Hej på er! Nu har jag fått tag på avskrifterna från SDHK-nr: 31583 i Riksarkivet. Den ena avskriften jag har bild på och är vad som uppges av RA vara en avskrift troligen gjord av Johan Fleming 1683. Avskriften berör orginal dokumentet som är daterat 1 april 1485 men också en senare notering av Jöran Knutssons son angående gårdarna. D.v.s. anteckningar gjorda efter 1485 troligen gjorda av Mauritz Jöransson själv då hans namn nämns som "mig Mauritz Jöransson" ... Det finns också med uppdelningen 1/3 som jag tror berör hans frus systrars arvedel av Stora Djula. 1555 ska Det ha skett en affär där ägandet av Stora Djula tagits över helt av Mauritz och h.h. Gertrud Josephsdotter. Det finns mer att läsa i avskriften men jag lyckas inte tyda handskriften ännu. Är det någon som är bra på handskrift från 1500-1600-tals anteckningar så är hjälpen välkommen.

Har listan på Mauritz Jönssons brev gällande hans släkt som han antecknat efter dokumentet i SDHK-nr: 23392 och 23373 också. Kommer i nästa svar.
Bästa hälsningar
Peter Ahlfors