NULL Skriv ut sidan - SV: Blomfelt

Anbytarforum

Titel: SV: Blomfelt
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2022-03-10, 08:27

Exakt vem som är föräldrar till Kasper Fredrik Blomfeldt och Ottiliana Blomfeldt är svårt att i nuläget säga...Vad som ytterligare förstärker ett släktskap med Buddenbrock/Cronman var ju även att Ottiliana var överste Buddenbrocks kammarjungfru....När Kasper Fredrik dyker upp i Stockholm någon gång 1711-1712, förekommer han tillsammans med lärftkrämare Henrik Mårtenssons ena dotter som fadder vid dop. Henrik Mårtensson Blom bör vara en släkting till Kasper Fredrik...Ofta har släkterna följt varandra genom många generationer, det ser man vid fadderskap när man söker bakåt i tiden....Med tanke på att Ottiliana Blomfeldts son, Fredrik Bodin, gifte sig adligt med en Lagerborg, så bör Blomfeldts ha ett ädelt ursprung. Tiderna var svåra, de var säkerligen rätt så barskrapade när de anlände till Sverige och fick nog i princip börja om på nytt....Detta är endast nätuppgifter sammansatta av mig, men det mest troliga är att de har sitt ursprung från Jöggis....Och just nu kommer det inte mycket längre men kanske att deras släktförhållande såsmåningom utreds  :)

Att Ottilliana Blomfelt gifte sig adligt kan ha att göra med att brodern Kasper Fredrik var tvungen att gifta sig med van Garden när han gjort henne med barn. Genom broderns adliga giftermål så var han i adliga kretsar vilket förmodligen jobbade till fördel för Ottiliana.

Och ja, KF var tvungen att gifta sig med Brita eftersom han gjort henne med barn. En månad efter sonen var född gifte de sig. Sedan skickades han till Piteå kompani i Norrbotten. Jag vet att i samma diskussion framförde du att han gifte sig "av kärlek" till henne. Men han hade faktiskt hela nio månader på sig att gifta sig med henne 'av kärlek'. Han kanske väntade för att se om barnet skulle födas och vara fullgånget innan han gifte sig. Var barnet dött hade han inte haft anledning att gifta sig med henne på samma sätt som om barnet levde. Och det gjorde barnet eftersom han gifte sig en månad efter det fötts.

Det här var ännu ett ståndssamhälle och militärens lagar om oäkta barn, fylleri, sexuella förhållanden utanför äktenskapet osv. var oerhört hårda. Så att en menig soldat/underofficer som KF var gjorde en adlig dam på smällen och gifte sig en månad efter barnet fötts måste ses ur perspektiv av hur både ståndssamhället fungerade och hur militärens system såg ut. Annars väntade sannolikt ett fängelsestraff för KF. Som exempel på militärens hårda lagar fick en gift soldat som stulit samt haft sex med en kvinna sitta hela 3 år i fängelse i Marstrand. Så KF satt oerhört risigt till när han gjort Brita med barn.

Hans förflyttning till Piteå kompani som soldat var i praktiken en deportering. Annars var det bara överofficerare - generaler, majorer, kaptener, kaptenslöjtnanter - som regelbundet bytte regementen, inte underofficerare och soldater.

Jag är utbildad historiker och har forskat om militärens sociala liv på 1600-talet och hur militären var uppbyggt vad gäller sociala aspekter på sina soldater och officerare. Jag har dessutom ett bokmanus på ett bokförlag om just ståndssamhället i funktion sett utifrån militären och högre ståndspersoner i norra Sverige, så jag vet exakt vad jag talar om här.

Hälsning, Desirée G