NULL Skriv ut sidan - SV: Willand / Willandt

Anbytarforum

Titel: SV: Willand / Willandt
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2022-03-10, 07:47
'Hustrun' till Mårten/Månsson Månsson kan ha varit en dotter. det är en registrerad dotter i hans hushåll 1716. Men år 1717 finns i ML en viss Barbro Mårtensdotter så jag är ändå osäker, eftersom hon kan ha varit en dotter till honom, men då kanske en till? Jag behöver inte veta det alls för artikeln, men Barbro finns i ML 1716, men i ML 1717.

Fast är det där din släkt har du säkert koll på det.

Den enda förklaring jag har på att den dödade kvinnan i Mårtens hushåll gjordes till hans "hustru" kan vara för att (stads)predikanten i Luleå blev tillfångatagen av ryssarna. Någon förde uppenbart dödböckerna ändå. Kanske någon som inte var så känd med folk i staden? Staden var förstås mycket liten sett till folkmängd. Fast Mårten var borgare och kanske inte så känd bland alla, kanske inte ens för en ny tillfällig vikarie för prästen. De personer 'alla' kände var istället borgmästaren, prästen, rådmännen och säkert också tullnärer och tullskrivare med familjer.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0001811_00118#?c=&m=&s=&cv=117&xywh=152%2C402%2C3885%2C1812



[...]

Var kan man läsa mer om gruppen? I anfallet mot Luleå stad den 19/12 1716 blev min anfader, borgaren Mårten Mårtensson, dräpt. Enligt dödboken skulle även hans hustru ha strukit med, men uppgiften stämmer föga eftersom hustrun avled redan 21/6 1715.