NULL Skriv ut sidan - SV: Willand / Willandt

Anbytarforum

Titel: SV: Willand / Willandt
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2022-03-09, 11:23
Jag skriver om den gruppen just nu, en artikel jag ska skicka till Historisk tidskrift (HT) för Sverige.

Eftersom HT inte tar in manus om texten tidigare till del och/eller helt har delats, publicerats eller tryckts på annat håll så kan jag inte skriva så mycket om saken. HT tar alltså bara in artiklar med aldrig tidigare publicerat material och sammanställningar. Men källorna jag använt är domböcker, generalmönsterrullor och arméns rullor. Jag har lagt ned ofattligt mycket tid på att spåra männen i militärens handlingar och är jag är därför inte helt villig att lägga ut för mycket om ex. männens militära banor. Det får bli genom HT det kommer ut.

Mårten Mårtensson avled enligt dödboken vid attacken i Luleå 19 december 1716. Att hustrun avled innan dess var intressant. Det är uppenbart att dödstalen blåstes upp i en beskrivning av attackerna mot Luleå stad och Piteå stad, en beskrivning daterad mitten på april 1717.

Militären Magnus Cronberg var landshövding och var den som författade beskrivningen av anfallen, men det är uppenbart att inte alla uppgifter han kom med inte stämde överens med vad som verkligen hänt, ex. datum för de olika angreppen på länet under Stora ofreden. Men det var nog svårt att samla förstahandsuppgifter från Norrbotten och få dem till Umeå. Förstahandsuppgifterna skrevs ned av någon, förmodligen sockenskrivarna och ansvariga militärer - även om de flesta militärer lämnat Norrbotten redan midsommaren 1716. Det kan ha funnits visst intresse hos lokalförvaltningen att blåsa upp dödstalen för att 'förklara' att bondesoldatförsvaren i Norrbottens län inte fungerat som tänkt. Men skillnaden mellan döda och uppgivna döda i Cronbergs berättelser skiljer vad gäller döda i Luleå stad, ändå på ett dussin ungefär vilket betyder för Luleå stads del en överdrift på närmare hälften av reella dödstal.

Jag är släkt med nästan alla män vid vaktposteringen i Piteå socken som jagade iväg ryska kosackerna den 22 december 1716 från byn Rosvik.

/ Desirée G