NULL Skriv ut sidan - Rotebåtsman Johannes Andersson Åkerberg och Inger Svensdotter

Anbytarforum

Titel: Rotebåtsman Johannes Andersson Åkerberg och Inger Svensdotter
Skrivet av: Mikael Nordblom skrivet 2022-03-07, 14:10
Johannes Andersson Åkerberg var rotebåtsman nr 124 i Bohusläns Båtsmanskompani mellan åren 1829-1839 då han avlider på Heden under Kleva i Torp socken. Han gifter sig 13/4 1826 i Myckleby med Inger Svensdotter. I vigselboken står att Johannes finns i Backa och att Inger finns i Skörbo. Detta bekräftas delvis av uppgifter i husförhörslängderna. I Torp, ditt makarna flyttar efter giftermålet, föds deras fem barn.

Men... jag har inte lyckats finna varifrån makarna ursprungligen kommer eller var de är födda. Både i Torp och Myckleby står det att Anders är född 12/6 1799 och Inger 12/12 1801. Visst, det kan naturligtvis vara felaktiga uppgifter eller ungefärliga tider, men de personer som ligger i närheten av dessa födelsetider har jag undersökt men det har inte fört mig närmare svaret. Tyvärr finns det inte heller några mantalslängder från 1720- och 1730-talets Orust , inte heller ger de få båtsmansrullor som finns någon hjälp.
Kan Du ge mig det!