NULL Skriv ut sidan - SV: Plagman

Anbytarforum

Titel: SV: Plagman
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2022-03-05, 12:57

I mitt inlägg ovan [2018-05-01] skriver jag om att det på landsarkivet i Lund finns två skrivelser från Catharina Plagman. I veckan besökte jag arkivet och fick då möjlighet att beställa in de båda breven:

"Högh Edle och Wällbohrne H:r Öfwerste Vice Gouverneur och Commendant [Faltzburg/min not.]
Höghgunstige Herre
Emädan som tå iag uppå den Tridie Store Bönedagh wid pass klåckan 3 hade warit uthi Wangen och sedt om min sädh, men när iag tå ärnade gå hem, så wille iag icke klijfwa öfwer bröten, utan som at gång är igenom Per Larssons gårdh, tå gick iag der till, och när som iag luckte hans luka opp, satt Per Larsson i sin Farstugu dörr med sit barn, tå sporde iag om der war någon löshund, och han sade Neij dee är borto nu, och när iag kom mit för honom helsade iag på honom, då sade han iag gifwer Eder Fanen wedh Edra spegloser, och diefwulen skall regera tin höghtoppa med mehra, och som jag hörde han så illa skamlös och till ondt uptänd war, skyndade iag mig igenom hans gård det snaraste iag kunde, men han flydde sin hustru barnet och språng uth af sin gård efter mig med bannade hotande och illaka hädansk ord som hoos fölliande Attest nog wijser, så iag icke nog kan i pennen uthföra hans ohöflighet. Alldenstund Een sådan wåld eller skanderingh, mig aldeles af bem:te bonde Per Larsson i Holmby är wederfaren, altså är iag sådant föranlåten at angifwa för HöghWällborne H:r Öfwersten och Vice Gouv:n han Gunstigst täktes at låta bem:te bonde få tillbörlig nepst för sin stora och otijdiga mun efter iag alz ingen orätt har tillfogat honom, ty lagl. kan iag nu icke komma till at sökia honom ty här är långt till Häradztinget, och hösten är på, och iag är Eena hemma med mina barn, tå bem:te bonde kunde giöra mit alt werre derför beder iag ödmiukeligst at HöghWällbohrne H:r Öfwersten och Vice Gouverneuren behagade at låta honom komma in under krigztiensten och till Påhland efter som at han så mycket gierna will slås och trättas, det han mycket mesterlig öfwer sig uthi, gården eller Fästan han nu åboer är på hästehemman, och den har han icke leydt eller fäst, han har en stor dräng med som tienar, och fadern är med på gården, Jagh förmodar at Höghwällborne H:r Öfwersten låter migh straff på denne bonde för sin föröfwade otijdighet, hwar medh iagh förblifwer
HögWällbohrne H:r Öfwerstens och Vice Gouverneurens
Holmby d. 17 Julij A:o 1704
Ödmiukaste Tienarinna
Katrina Plagemans"

Attesten inleds:
"Såssom at i förleden 3:die Store Bönedagh då QwarterMesterskan Plagmans ungefähr klåckan 3 efter middag /.../"


Källa: Skånska guvernementskansliets arkiv, Allmogens och det lägre borgerskapets brev år 1704, DIVc:13, LLa

***

[1716]
"Eders Excellence nödsakas iag i ödmiukhet föredraga, huru som Sal. Kyrkioherden i Simris Socken och By för fram flutne Åhr 1706 blef min Sal:[!] Man Cornetten wid Södra Skånska Regimente Magnus Plagman skyldig hästehemmans ränta af det hemman han der i Byen bebodde, nembl:n tiugu D:r Sillfwermynt; Och som berörde Kyrkioherde på sluthet af ofwan nembde Åhr 1706 igenom döden afgick, och eij så mycket efter sig lemnade at alla skuldfordringar kunde blifwa gode giorde, ty inlade des qwarlåtne Änkia förr än hon ingick andra gifte med denne nu warande Pastor, uthi Giötha HåffRätt ock begiärte få cedera bonis, hwilket ock blef henner efterlåtit; Förden skull, som af den befintelige Egendomen Cronones fordringar nu uttagne äro, anhåller hos Eders Excellence iag ödmiukeligen at ingen Creditor måtte ansees framför min fordring i den öfrige Egendomen at tilgå, ock bem:te tiugu D:r Sillfwermyntz hästehemmans ränta utbekomma, hälst som en slijk fordring förmodeligen närmast kommer i consideration emot Cronofordringar, ock bör i uthmätningen niutha praeferencen fram för andra privata fordringar. Om hwilken lilla Summas uthexequerande CronoBefallningzMan derå orten H:r EnRoth torde nådigt undfå befallning af Eders Excellence, at i detta fall Wijsa mig sin Embetes adsistence på det iag till mine innestående uthlagor komma måtto. Afwacktande en nådig resolution ock förblifwer. Eders Excellences
Aldra ödmiukaste T:rinna
Catarina Plagmans"

Källa: Skånska guvernementskansliets arkiv, Skrivelser från skånska adeln och andra ståndspersoner år 1716, DIVa:29, LLa