NULL Skriv ut sidan - SV: Trolle

Anbytarforum

Titel: SV: Trolle
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2022-03-04, 21:22

"Högwälborne H:r Öfwerste ÖfwerCommendant och Vice Gouverneur
Gunstige Herre
Den goda förtröstan Högwälborne H:r Öfwersten mig senast i Röinge på uthskrifningen tillsagde, har iag gamble Man mig hugnadt medh, at bekomma någon hiellp utj min stora trång och Ålderdombs swagheet iag dragas med nu på mine gaml: dagar, Jag hade tänkt hos Befallningzmannen Jöns Jönsson fådt Högwälborne H:r Öfwerstens Gunstige löfte at trösta mig wedh, af hwilken Jag, som hos flere gode wänner måst tjdh efter annan lånt mig till uppehålls medell annars hade iag warit een älendig man, och Creperat, och Emedan Nöden nu större ähr, som eij af någon Menniskia betrodt ähr, förmedellst iag tidh efter annan dem Uppehållit med löfte, och intet kunnat hålla, therföre äro dhe nu kieda wed migh Arma Man. Ty beder och bönfaller til högwälborne H:r Öfwersten iag ödmiukel:, det högwälborne H:r Öfwersten täckes gunstigt mig hielpa med Assignation utj min stora trång till mit lijfzhälle, och at betala mina Creditorer med, som i min stora trångh med Penningar undsatt, Gudh lährer Högwälborne H:r Öfwersten rijkeligen belöna som täncker på en gammal: Meriterat Krijgzman, hwilken nu till intet dugar, och afwacktar ödmiuksampt nu högwälborne H:r Öfwerstens gode och gunstige resolution till Befallningzman Jöns Jönsson, så warder iagh den /: mig till hugnad:/ bekommandes, och at högwälborne H:r Öfwersten mig uthj sine goda tankar ey warder uthe slutandes, uthan hielpandes, den iagh förbjder, som ähr

Högwälborne H:r Öfwerstens och Vice Gouverneurens

Strönhult d 2 Septemb: A:o 1702

Aldra hörsamste Tienare
Nils Håkansson Trolle"

Källa: Skånska guvernementskansliets arkiv, Skrivelser från regementschefer och andra officerare 1701-1705, DIII b:8, LLa

Hans sigill på brevet nedan (mitt foto) - "i skölden ett Lejonansigte med derofvan initialerne N.H.T. Samt på hjelmen en uppå sträckt arm med wärja i handen"