NULL Skriv ut sidan - SV: Aurell

Anbytarforum

Titel: SV: Aurell
Skrivet av: Jeanette Ågren skrivet 2022-02-23, 19:58
Tack!

Så lustigt jag bor i Tyresö nära gamla uddby kvarn. Ca 5 min gångavstånd till de gamla kvarnresterna . Som i dag är rester av flera husgrunder. Från min bostad är det ca 10 min bilfärd till Tyresö slott och Tyresö kyrka. De gjorde utgrävning inför va arb. Då inventerade länsmuseet tror jag det var. Och då låg det fullt med pipor och massa annat. Bla, kakel bitar med rester av blå dekor. Även riktigt gamla mynt. FRån DRottning Kristinas tid. Helt öppet framgrävt! Sedan grävdes allt över igen. Var prat om göra museum, men kommunen tyckte det var för dyrt. Oerhört sorgligt.
I dag ser man ganska ofta människor med metall detektorer där.

Trilleholm som Anders Lorentz Aurell hade i sina ägor. Har jag hittat kopplingar till just uddby kvarn och Tyresö. Genom oxenstiernorna.
I husförhör omnämns hon som sagt inte med yrkes titel som övriga. Kan hon varit föreståndare? Vet bara att Maria sofia de la gardie var det (som för övrigt var sonhustru åt oxtienstjärna). Men det är ju hundra år innan ca.
Tänker på Demoiselle. Men det kanske enbart betyder ogift.

Ted, jag har tyvärr bara hittat helt felaktiga info kring tvillingen Elis. Att han skall varit död innan han flyttade till stockholm bla. Men skriver om jag snubblar över. håller utkik. Håller med om att han är en svår nöt.

Ovärderlig hjälp du bistår med Ted! Tack
Mvh
Jeanette