NULL Skriv ut sidan - SV: Krabbe af Svaneby

Anbytarforum

Titel: SV: Krabbe af Svaneby
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2022-02-20, 18:53
Hej igen,

I mitt inlägg 2021-12-27 nämnde jag fiskaren Johan Fröman, hans hustru Anna Greta Segerberg och
hennes syster Eva Maria Segerberg, som alla flyttade till Gäddeholm före den 29/8 1767 (från Frötuna
socken) och att denna deras flytt eventuellt kunde ses som en indikation om att Anna Maria Ström
(gm trädgårdsmästaren vid Gäddeholm, Mathias Gimström) var dotter till Sara Krabbe och Olof Ström.
Nu har jag dock hittat mer information som kan ge en annan förklaring till varför de tre från Frötuna
flyttade till Gäddeholm i Irsta socken.

Enligt information i Irsta mantalslängder flyttade Johan Fröman och hans hustru Anna Greta Seberberg
till Gäddeholm år 1766. Då fanns i Rytterne socken inspektorn Sven Segerberg vid Fiholm, som ligger
ca 3 mil från Gäddeholm. Det är troligt att Sven var Anna Gretas (och Eva Marias) farbror. Jag kommer att
skriva mer om detta under diskussionsämnet Segerberg. Sven och den geografiska närheten mellan
Gäddeholm och Fiholm kan ha spelat en roll i flytten från Frötuna till Gäddeholm. Dessutom lär Svens
dåvarande "arbetsgivare" (Fiholms ägare Karl Johan Ridderstolpe) och Gäddeholms dåvarande ägare Jonas
Cronstedts lillebror Fredrik båda ha varit hovrättsråd omkring år 1766, men det kanske är mer osäkert om
detta har något med flytten att göra.

Vänliga hälsningar,
Jan