NULL Skriv ut sidan - SV: Rafsten

Anbytarforum

Titel: SV: Rafsten
Skrivet av: Anders Sjö skrivet 2022-02-20, 12:07
PS. Jag nämnde dom två Elna Kristinorna i #97, men jag skrev det visst inte så tydligt som du gör nu.

Förlåt jag ser det nu. Jag tycker det är klart att Elna och Kristina måste vara samma person. Som du skriver så finns ju Elna i födelseboken samtidigt som Kirstina finns i mantalslängden. Att Olof lägger sig till med ytterligare ett namn är också lite märkligt. Har han haft dubbelnamn hela tiden? Tyckte prästen att det inte "passade sig" och därför bara antecknade ett? Jag läste följande i Språktidningen:
Modet med flera dopnamn kom i slutet av 1700-talet från kontinenten. Det spreds först i högreståndsmiljöer, sedan vidare till städernas borgerskap och nådde vid mitten av 1800-talet även arbetarkyffen, bondgårdar och torparstugor.
Men jag skulle inte kalla dem för "högre stånd"?

Som du påpekar är det ju bara 8 mil mellan Hallaryd och Asarum. Det låter långt när man tänker på det idag men det är kanske en enkel dagsmarch för en avskedad militär och ännu kortare till häst?
Ja, det kanske står Göteryd, även om jag inte riktigt får ihop det. Man kan hitta några Ridderberg/borg i Göteryd men man får även några träffar i Hjortsberga.


Jöns var fadder åt systern Bengtas barn 19 Apr 1781 i Lund och var då skomakare. Vid Fredriks trolovning är Jöns vittne och är skomakare.
 [/color][/font][/size]
Intressant! Jag hade missat Maria Kristina i Bengtas barnaskara.

Tack för alla uppgifter ur de danska arkiven. Det går också att hitta några barn till Fredrik och Ellen på FamilySearch men jag har inte hunnit kontrollera dem i orginal.