NULL Skriv ut sidan - SV: Aurell

Anbytarforum

Titel: SV: Aurell
Skrivet av: Jeanette Ågren skrivet 2022-02-19, 18:14
Hej

Ja det borde det ju vara. Mailar svt och kollar om det finns att tillgå. Det jag funderat på dock var om det förekommer i inslaget att han härstammar från Aurell. Jag har ett svagt minne av en suparsked som varit med i rundan.

Enligt mina uppgifter är det Nils Larsson Född 1619 (Borgmästare i Mariestad och häradshövding i Wadsbo och även guldsmed) den som antog namnet Aurell. Hans far heter enligt olika källor Lars Månsson. Vilket då verkar stämma.
Det finns en smed som var verksam i Mariestad mellan 1613-1662 med namnet Lars Månsson d ä. Han har en suparsked som ingått i Lars Bellmans silversamling. Som inte för länge sedan såldes på auktion. Det som jag ställer mig frågande till är Lars Månsson med benämning "Den äldre".
Efter honom tas efternamnet Aurell i bruk. Om han som är smeden som omnämns i antikrundan och även på auktioner är denne stamfader. (Som för övrigt finns uppgifter är en Måns som levde på slutet av 1400-talet ska möjligt vara stamfadern.. ) Varifrån kommer och vart platsar då "den yngre" Lars Månsson in? Lars Månsson enligt mina uppgifter är född 1580. Så årtal kring att han ska vara verksam tycks ju vara troliga. Men är detta verkligen en person och smed som har med Aurell släktet att göra? Eller tycks det förekomma två smeder från Mariestad under denna tidpunkt? Vad vet ni här på forumet om detta?

En annan sak jag funderar över och skulle önska klarhet i är följande:
Det förekommer således lite olika uppgifter bakåt denne  Lars Månsson. Och jag har svårt att knyta uppgifter till starka källor. Och det förekommer vara så att det finns olika uppgifter i omlott.
Vilka äldre och bakåt har ni funnit i ert sökande? Jag har uppgifter jag tror lite mer på än övriga. Men kan inte knyta dessa till källor och saknar datum för dessa personer. Vad har ni funnit och finns det möjlighet att få hjälp kring detta?

Mvh
Jeanette