NULL Skriv ut sidan - SV: Rafsten

Anbytarforum

Titel: SV: Rafsten
Skrivet av: Anders Sjö skrivet 2022-02-19, 13:04
Givetvis skriver jag om jag hittar mer. Jag är inte lika snabb som er men nu har jag hunnit gå igenom allt här ovan.

En sak som jag tror vi missade i diskussionen ovan om hur många gånger Erik var gift är att det finns två barnbarn som kan tyda på att mormodern hade dubbelnamn:
Elna (Helena) Christina f.1756-09-27 Åhus (L)
Elna Christina f.1769-11-03 Lunds Domkyrkoförsamling (M)
   
En sak som förvånade mig var att Olof Möller var dopvittne till broderns barnbarn Andreas Ibsonius f.1780-11-01 i Asarum (K). Jag trodde inte syskonen hade någon kontakt efter att ha bott så långt ifrån varandra i så många år, Olof i Torpa/Göteryd/Hallary i Kronobergs län och Fredrik i Simrishamn/Åhus/Ronneby/Asarum i Kristianstad och Blekinge län, men tydligen kunde Olof komma till dopet med två dagars varsel, eller så var han redan på besök?
Det finns ytterligare ett dopvittne från småland men jag kan inte tyda orten. 

Jag har hittat två personer på familysearch som kan vara Per Rafstens barn i Danmark:
Fredrik Ravsteen död 1829-09-02 i Köpenhamn (gift 1798-09-02?), ev identisk med Fredrik Rafsten f.1762-12-18 i Lövestad.
Jens Ravsteen död 1832-09-29 i Köpenhamn, ev identisk med Jöns Rafsten f.1759-02-01 Östra Vemmerlöv.
Eva, kan man hitta mer om dem i danska arkiv? Finns det bouppteckningar på samma sätt som i Sverige? Jens var almosehjon så då gjordes kanske ingen? På fredrik står det, vad jag tolkar som, “lem” eller “lam”, vad betyder det?
https://www.familysearch.org/search/record/results?count=20&exactSearching=true&q.anyPlace=denmark&q.anyPlace.exact=on&q.surname=ravsteen&q.surname.exact=on