NULL Skriv ut sidan - SV: Jörgen Krabbes rättegångsprotokoll

Anbytarforum

Titel: SV: Jörgen Krabbes rättegångsprotokoll
Skrivet av: Mats Carlin skrivet 2022-02-13, 09:25
Hej,

Intressanta upplysningar. Jag har Hacks syster Anne bland mina anor och jag är därför intresserade av all information som finns om denna släktkrets. Värt att märka sig är Fulltoftas ägarelängd; Riksrådet Mogens Henriksen Gyldenstierne blev ägare till Fulltofta i utbyte mot gårdar på Fyn och Langeland 1546, sonen riddaren Mogens Mogensen Gyldenstierne d.ä. var ägare fram till sin död 1618, då sonen Mogen Mogensen Gyldenstierne d.y. övertog fram till sin död 1639, hans änka Sophie Rantzau sålde 1648 egendomen till Iver Krabbe till Jordberga som var Jörgen Krabbes fader.

Söfren Christensen skal enligt historikern Sjöborg ha haft fattiga föräldrar och varit kreatursvaktare på Skabersjö i sin ungdom, något jag tror är en feltolkning av det danska ordet "fehirde" som betyder skattmästare eftersom Söfren var fogde 1606-1608 på Häckeberga. Både Häckeberga och Skabersjö ägdes på denna tiden av friherren (baronen) Holger Jensen Ulfstand och jag tvivlar på at högadeln rekryterade från kreatursvaktare till fogde. När Holger Jensen Ulfstand dog 1609, uppträder Söfren som borgare och fastighetsägare i Malmö och han måste ha disponerat betydliga penningbelop, då han bara några år senare köper Flensburgska huset i Malmö. Söfren blev senare både hospitalsmästare (syssloman) och borgmästare i Malmö, så detta var en person som hade gått på skola i sin barndom.

Orsaken till att jag drar upp detta är att Holger Jensen Ulfstands moder var av ätten Gyldenstierne och om man antar att Söfren var i tjänst hos Ulfstand och hans son Hack tjänade på Fulltofta som ägdes av ätten Gyldenstierne, så börjar det skimta ett mönster. Holger Jensen Ulfstand ärvde Häckeberga efter sin farbroder som hette Hack Holgersson Ulfstand, och Hack är inte något vanligt namn bland allmogen i Skåne. Även förnamnet Tale återhittar vi i ätten Ulfstand och det är heller inte något vanligt allmoge-namn. Så att det finns någon slags förbindelse här genom tjänsteförhållandet, är ganska säkert.

MVH
Mats Carlin