NULL Skriv ut sidan - SV: Volontärer

Anbytarforum

Titel: SV: Volontärer
Skrivet av: Anne-Chatrine Johansson skrivet 2022-02-12, 13:10
Hej! Tack för länkar som du skickat, jag har tittat på dom, och såg att  Sven i en av dina länkar, "far till Carl Johan"
hade ett annat födelsedatum.  [/size] [/size](16 Okt 1806)


Den Sven jag har är född den 14 Nov 1806.
Nu har jag letat i både Riksarkivet och i Arkiv Digitals  länkar på de filer de bifogar till födelseböcker och husförhörslängder.
Men hittar honom inte i några födelseböcker, så jag kan ju inte med säkerhet bekräfta att jag har rätt far till Sven, och jag hittar inte mina uppgifter om det just nu.

Däremot finns han i husförhörslängder i vuxen ålder, och även i Sveriges Dödbok 8 står det samma datum och ort.
Carl Johans far är.
Gustaf Sven Berggren född 14 Nov 1806 han var skräddare, då han gifte sig den 12 Dec 1829 med Anna Olsdotter Född 4 April 1805 i Kalleberga.
De fick sonen Carl Johan den 28 eller 29 Sep 1829.  Det står olika datum på många ställen, men verkar vara  samma person.
Sven dog 15 Maj 1831 bara 24 år gammal i lungsot.
Hittade Anna som änka i en husförhörslängd,  då var hon ensam med Carl Johan och hade fått en dotter, Matilda född 28 April 1831.
[/size]18 dagar innan maken dog. Det står oäkta, men det måste väl ha varit med maken. Har även hittat henne i senare husförhör, då arbetar hon som piga i Karlskrona, och det står noterat att hon har barn i Ronneby. Sven  kanske växte upp hos sin morfar som var bonde i Kalleberga. Ola Abrahamsson ?  och Elin [/size]Carls dotter
Jag söker brett på släktingar, som morfar skrev ner och släktingar som jag är säker på, för att se om jag får dom att stråla samman så småningom.
Det var en stor önskan han hade, och som jag  gärna vill slutföra. Mvh. Anne-Chatrine