NULL Skriv ut sidan - SV: Aurell

Anbytarforum

Titel: SV: Aurell
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2022-02-11, 16:14
Hej Jeanette!


Hoppas detta är till någon hjälp för dig. Gustaf Uno Wilhelm Aurell, f. 15/8 1811 Kivarp, Habo, med en tvillingbror, Carl Elias Wilhelm Aurell ( Habo C: 11, bild 57 / sid 109 ) är mycket riktigt son till ingenjör Erik Wilhelm Aurell och hans hustru Sophia Elisabeth Gråberg, 35 år vid sönernas födelse. Det finns vid sönernas dop en fadder M. Hedvig Aurell.

Sophia Elisabeth Gråberg d. 27/9 1816 är 41 år vid sin död, varit sjuk länge i lungsot. Där nämns också hennes föräldrar, tullinsp? i Åbo, uppsyn över tullarna i Åbo, N Gråberg och Joh Borg samt att hon var född i Göteborg ( Habo F: 2, bild 114 )


Jag kan inte hitta Erik Wilhelm Aurells giftermål med Juliana Beata Carolina Schwerin 21/12 1823 i Habo församlings böcker. Dock har jag bara kastat en hastig blick i böckerna. De kan ju eventuellt ha gift sig i en annan församling. Det är ju troligt att de var gifta för vid sonen Erik Wilhelm Aurells födelse 26/6 1833 i Habo så nämns hon som änkehustru Juliana Beata Carolina Aurell, friherrinna född Von Schwerin. Troligtvis har hon uppkallat sin son efter sin döda make ( Habo C: 12, bild 29 )


Om det är Anders Werre i Habo som är far till Erik Wilhelm Aurell, f. 1833, vet jag inte men han hade en fadder som hette Johanna Werre vid dopet. Har heller inga uppgifter på om Anders Werre var gift vid den eventuella sonens födelse. Ett tips är att du kan söka i domböckerna efter den eventuella fadern, det kan ju vara han även om han var gift.


Ja, skogvaktare  Anders Carlsson Werre i Norra Ekeryd blev ihjälslagen av en soldat inom Brandtorps socken vid namn Färm ( Habo C: 13, bild 98 / sid 189 )