NULL Skriv ut sidan - SV: Volontärer

Anbytarforum

Titel: SV: Volontärer
Skrivet av: Peter Wulf skrivet 2022-02-09, 19:25
Jag har lite svårt att hänga med i turerna och få grepp om din undran.

Hursom får du här vad jag har om Daniel Torslund och Anna Lovisa Österberg:

De gifte sig i amiralitetsförsamlingen 1782-05-15. Daniel titulerades då kofferdikarl och Anna Lovisa piga.
De fick följande barn:
1. En dödfödd dotter född 1782-08-27.
2. Petronella född 1784-06-19, död 1789-02-24 av maskar.
3. Okänd dotter född 1785-1786, död 4 år gammal 1790-01-11 av trånsjuka.
4. Carl Friedric född 1787-08-02, död 1789-02-25 av slag.
5. Anna Juliana född 1790-06-16.
6. Carl Friedrich född cirka 1793.

Här är det av värde med en kommentar. Amiralitetsförsamlingen var en s k icke-Territoriell församling. Alla (nästan) som arbetade inom amiralitetet tillhörde amiralitetsförsamlingen oavsett var man bodde. Karlskrona var under slutet av 1700-talet trångbott. Säkerligen var hyrorna därför högre för de som hyrde. Därav förefaller det ha varit på så sätt att volontärer, kofferdikarlar m fl kunde vara boende i näraliggande socknar runt omkring staden utan att man tillhörde deras församlingar. Icke desto mindre kan man finna barn till dessa volontärer m fl, inskrivna i dessa socknars födelseböcker från och till.

När det gäller ovanstående barn är 1, 2, 4 och 5 inskrivna i amiralitetsförsamlingens födelsebok, nummer 3 och 6 finns inte i amiralitetsförsamlingens födelsbok men finns upptagna i församlingens dödbok när de dött. De fyra första dör i tidig barndom. Det femte barnet Anna Juliana (som jag noterar är född dagen innan den stora stadsbranden) är inte antecknad i dödboken men skall om jag tolkat dig rätt, inte leva vid Daniel Torslunds bouppteckning    1798.

Att Anna Lovisa och Daniel skulle vara föräldrar till den Hans P. Berg f. 1782 du anger är sannolikt fel. Man gifter sig i maj 1782 då Anna Lovisa är höggravid i 6:e månaden. Anna Lovisa tituleras piga vilket indikerar på att hon inte fött något barn tidigare (kvinnor som fött oäkta barn och gifte sig i amiralitetsförsamlingen saknade ofta titel öht eller kallades för kvinnofolk/person)
Förvisso skulle ett barn räknemässigt gå att klämma in 1783, om man utgår från den hypotes jag presenterat ovan om att barn kunde vara födda i andra församlingar och införda i deras födelseböcker. Men som sag; ytterst tveksamt.

Daniel Torslund mönstrade i juni 1788 ombord på örlogsskeppet Äran inför Gustav III:s svensk-ryska krig 1788-1790. Dock bytte han skepp till Rättvisan innan flottan lade ut och deltog ombord på detta skepp under Slaget vid Hogland. Man blev instängda av den ryska flottan på fästningen Sveaborg och återkom till Karlskrona sent november 1788.
Daniel Torslund blir sannolikt pga sina krigsinsatser befordrad. När Anna Juliana föds i juni 1790 så pågår fortfarande kriget och han uppbär då högbåtsmans titel vilket var graden över kofferdikarl.

MVH Peter