NULL Skriv ut sidan - SV: Var skedde avrättningarna och var finns noteringarna i kyrkböckerna?

Anbytarforum

Titel: SV: Var skedde avrättningarna och var finns noteringarna i kyrkböckerna?
Skrivet av: Neta Hedberg skrivet 2022-02-05, 11:12

Hej igen!
Skulle du kunna dela med dig av de källor du har vad gäller Anders Olofsson och Axel Björkman. Jag har hittat häradsrättens protokoll och Anders dödsnotis i dödboken i Alingsås. Har du fler källor?


Tack på förhand
Neta

Hej och gott nytt forskarår.

Jag håller på att forska i gamla rättsfall från Hemsjö (P) och har kört fast på några punkter och skulle behöva lite hjälp.

Den 6:e juni 1786 misshandlades en man i Västra Bodarne, Hemsjö så svärt att han avled. För detta brott dömdes ryttaren Axel Björkman, hemmahörade i Saxebäcken i Alingsås Landsförs. Han var född 1730, plats okänd, och hans måg Anders Olofsson från Östra Bodarne i Alingsås Landsförs. Båda dömdes till att halshuggas och mista högra handen. Domen avkunnades 19:e juni 1786. I avvaktan på transport till Ny Elfsborgs fästning skulle båda kvarstanna i fängelset. Den 3:e juli 1786 anlände Olofsson till Ny Elfsborgs fästning men Björkman kom aldrig dit. Han dog i fängelset den 4:e juli enligt källorna. Olofsson fördes till Eklanda tingsställe från Ny Elfsborg där han avrättades 22:e november 1786.
Frågor: I vilket fängelse dog Axel Björkman och av vad? Var kan jag i kyrkböckerna finna notering om Björkmans och Olofssons död?

I april 1751 dömdes unge drängen Erik Jonsson för begånget tidelag i Ryd, Hemsjö där han tjänade som dräng hos kapten Henrik von Gröninger. Erik dömdes till halshuggning och att å båle brännas. Han var född i Hemsjö 1732 och blev således bara 19 år.
Fråga: Var och vilket datum 1751 ägde avrättningen av Erik Jonsson rum. Kan möjligen vara på samma plats som Olofsson ovan då även denna rättegång ägde rum i Eklanda tingshus. Var kan noteringen om hans död finnas i kyrkböckerna. Och vem var Henrik von Gröninger. Det finns inga uppgifter om honom i Hemsjös kyrkböcker.

Tack för hjälp med denna nyårsnöt.