NULL Skriv ut sidan - Augerum

Anbytarforum

Titel: Augerum
Skrivet av: Happy Svensson skrivet 2015-11-12, 12:17
Tack Jörgen, det var ju en överraskande vändning, att det fanns en svensk anknytning på den grenen... Det kan man tacka dom ibland ganska utförliga kyrkoböckerna för i Lösen och Augerum för, ibland lämnar dom ju ganska mycket upplysningar om var folk kommer ifrån, särskilt i slutet av 1690-talet.
 
Magnus Börgesson undertecknar Gyllenstiernas lilla skrift på kyrkbacken i Lösen den 14 februari 1677 med namnet Magnus Bÿrresön, likadant gör Peder Peders i Biskopsbierg, tillika med Peder Peders Junior dito, det försvårar ju generations och åldersupptäckter något kanske, men åtminstone har jag fått klart för mig att Magnus heter Magnus och inte Måns!
 
Inte ägnat att förvåna egentligen att det trillade in en massa svenska brukare, jag läste Skånska kommissionens handlingar från 1669, en halvmeters tjock lunta som jag fick mig tillskickad till biblioteket i Skara när jag bodde där och där konstaterades det att i vissa bygder fanns det bara 1/3 så många bönder kvar efter alla stridigheter som hade varit. Och det var man ju tvungen att ersätta...
 
Återigen, tack, vi hörs säkert mera...