NULL Skriv ut sidan - SV: Slagen i Finland under Stora nordiska kriget

Anbytarforum

Titel: SV: Slagen i Finland under Stora nordiska kriget
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2022-02-03, 11:21
Jag har dammsugit igenom delar av Piteå, Luleå och Skellefteå domböcker. Jag funderar på att göra detsamma med Övertorneå, Nedertorneå, Nederkalix och Överkalix för att se om det fanns andra rövar(för)band i länet eller om det samma. Men den gruppen jag nämnde red genom Övertorneå så jag ska börja där. Dessutom ville invånare i Luleå socken ännu fyra år (!) senare ha kompensation för vad de menade ryssarna tagit. Antingen ljög de om vad ryssarna tagit eftersom de borde ha framsatt sina krav i varje fall redan år 1717 eller så hände ngt med kompensationen. Det finns folk från inlandet, i dagens Boden kommun, i Svartbyn som fyra år senare påstod ryssarna varit till dem och stulit saker. Men andra källor visar att ryssarna färdades inte så långt in i landet från kusten som 5-6 mil. Det kan sålunda vara frågan om civilbefolkning som ville sko sig på att ryssarna varit i Norrbotten, även om de aldrig blivit bestulna överhuvudtaget.

En av troppen som ridit med ryssarna påstod att han jobbat som dräng hos en familj i Övertorneå innan han "fortsatte flykten söderut" och den familjen ska jag leta efter. Mannen och hustrun är namngivna. Men de kanske bara var påhittade människor av honom.

Jag har både Bennedichs och Bergenstråhles böcker hemma, inte i egen ägo dessvärre utan som bibliotekslån.

Allt för lite är skrivet om ryssarna i Väster- och Norrbotten. Många har förlitat sig på den "sannfärdiga berättelsen" om ryssarna i länen/länet som landshövdingen Anders Erich Ramsay författade i april 1716. Men den är kraftigt överdriven vad gäller ex. antal ryska kosacker som kom till Sverige i attackanfall under Stora ofreden eftersom inga samtida källor nämner ryssgrupper på 40-50 personer, utan den siffran uppstår i och med Ramsays historia. Åke Stille skriver i Över Norrlands historia del II, just om samtida överdrifter. Och inom dagens krigspsykologi sägs det att "det första som försvinner i krig är sanningen".

Vi hörs!

Mvh, Desirée