NULL Skriv ut sidan - SV: Rafsten

Anbytarforum

Titel: SV: Rafsten
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2022-02-01, 12:59
Hej igen!

Ja, det är givetvis i det här läget fullt möjligt att hon kan ha hetat Elna Kirstina (eller liknande), men finns någon uppgift att hon benämnts med dessa två namn samtidigt?

Jag kan också lägga till ett par småsaker.

I katekesmilängden 1716 så bor Erik Rafsten med hustru Kirstina på Önnestad N:r 22. Han förekommer förmodligen inte i mtl 1712 någonstans i Önnestads socken. Kompaniet han rider för verkar vid denna tid hålla sina möten i Röinge (V.Göinge härad), så han bör ju inte ha bott alltför långt borta.

Jag har också kollat lite kring uppgiften att Erik skulle vara född i Önnestad. Det dräller inte direkt med gossar/dränger/söner med namnet Erik när man kollar på olika längder omkring år 1700 (givet då en osäkerhet kring hans ålder). En tänkbar kandidat som dyker upp är ryttaren Jöran Menlös son Erik som syns i katekesmilängden 1696, men det är ju bara ett hugskott.

Det här med namngivningsskick är ju förstås ingen absolut sanning, men det är i vart fall ingenting som man kan bortse ifrån. Efter att ha plöjt mängder med originalhandlingar och jämfört namngivningsbeteende så framträder vissa mönster. Till exempel måste det ses nästintill uteslutet att man döper till ett namn enbart för att man "gillar namnet". Jag tror faktiskt aldrig jag stött på det innan år 1800. Åter igen är det inte samma sak som att det inte skulle kunna ha hänt. Allt är möjligt.

Vi kan ta ett exempel av mängder som ett exempel:

Detta är ändå ett ganska sentida exempel, men som illustrerar väl hur tänket har varit.

Ett par vigs 1846 i centrala Skåne - Jöns Andersson och Bengta Christiansdotter. När detta sker lever deras föräldrar, utom mannens fader.

Så här ser deras barnaserie ut:

1847 Karna          # Döpt både efter faderns som moderns mormor som hette Karna.
1848 Bengta        # Döpt antingen efter moderns farmors mor eller efter modern själv.
1850 Anders        # Döpt efter faders fader som är död.
1852 Carl             # Döpt efter moderns farfars far eller farbror - båda Carl, båda döda.
1854 Ola              # Döpt efter faderns farfars far.
1856 Nils              # Döpt efter faderns morfar.
1859 Bengt           # Döpt efter moderns morfar.
1862 Sven            # Döpt efter faderns morfars far.
1865 Hanna          # Döpt efter faderns halvsyster som dog 1862.
1869 Anna            # Döpt efter faderns farmor (kvinnans mor heter också Anna, men dog först 1871).
1869 Ingar            # Döpt efter faderns moder som dog 1866.

/Paul