NULL Skriv ut sidan - SV: Löjtnant Rudolf Lambrecht Gieschen

Anbytarforum

Titel: SV: Löjtnant Rudolf Lambrecht Gieschen
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2022-01-31, 13:49
Hej Stefan!
 
Jag sände ju detta svar till dig via e-post, men jag tänkte att någon annan kanske kan ha nytta av vad jag fann och postar svaret här också. Inte heller jag har lyckats finna Lambrecht Gieschen i de militära rullorna, men nya uppgifter ur Riksregistraturet tycks åtminstone delvis förklara varför han inte går att hitta. Den första ledtråden får man i denna notis ur Riksregistraturet, daterad den 10 juni 1717 (RA, Riksregistraturet, volym 688, s 52f):
 
 ”Öpne Ordres för Capit: Latré
 och Lieut: Giesken at stå wijd
 Uplandz 5 män: Reg:te till häst.
 mut: mut:
 
 för Lieut: C: Becker at stå wijd Up:s 5 män:s Reg:te till foth.
 Kongl: Maij:tz nådiga willja är, at
 Capitainen under Bremiske Dragone Reg:te 
 Johan Latré, och Lieutenanten wijd barti-
 ske Dragone Regementet, Lambrecht
 Giesken
skohla stå wijd Uplandz 5. Män:s
 Reg:te till foth, och där giöra tienst wijd före-
 fallande Commenderingar, samt niuta löhn
 äfwen som deras wederlijkar af samma
 
 Carachter, och till den ändan utj löh-
 nings förslagen på Regementz Staben
 upföras.
 
 mut: mut:
 [...]
 Carolus.”
 
Lambrecht fick alltså inte någon fast tjänst vid Upplands femmänningsregemente till fot, utan skulle endast ”stå vid” regementet för att tjänstgöra om det utkommenderades någonstans, och därför skulle han njuta samma lön som sina gelikar vid detta regemente. Eftersom han ju inte erhöll någon ordinarie anställning vid regementet, utan endast skulle ”stå vid”, så rekommenderas han att få sin lön via regementsstaben. Detta förklarar ju en del, och när man letar fram generalmönsterrullorna för Upplands femmänningsregemente (till fot) finner man regementsstabens mönstring 1718 en särskild lista efter förteckningen över de ordinarie tjänstgörande vid staben:
 
”Följande skohla effter Hans Kongl. May:tz tijd effter annan uthfärdade nådigste ordres stå wid detta Regementet, sampt niuta underhåld lijka med andra Officerare af samma caracter, och till den ändan på Löningz Förslagen upföras på Regementz-Staben:” (Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, vol. 1340 (1718–1719), sid. 5).
 
Därefter räknas ett antal majorer, kaptener och löjtnanter upp, som alla tycks ha gemensamt att de kommer från regementen som var stationerade i dåtidens svenska provinser såsom Stettin, Stralsund, Pommern och så vidare. Tyvärr finns inte Gieschen med i denna lista, ej heller den kapten Johan Latré som förordnas att ”stå vid” regementet samtidigt som Gieschen. Detta fick mig att återvända till Adam Lewenhaupts ”Karl XII:s officerare” och de uppgifter som finns där rörande Lambrecht Gieschen (sid. 230):
 
Gieschen, Lambrecht, kornett vid Barthiska dragonregementet 1714 29/5, löjtnant där 2/9 samma år, konfirmation 1715 11/22 november, fången 23/12 samma år vid Stralsund, hemkom i maj 1717 och placerades vid Upplands femmänningskavalleriregemente 10/5 samma år, avsked 1719 30/9”.
 
Det märkliga är ju att regementet där Lambrecht placerades 1717, enligt Karl XII:s egen information i Riksregistraturet samma år, ska vara Upplands femmänningsregemente till fot, medan Lewenhaupt anger att regementet var Upplands femmänningskavalleriregemente. Det sistnämnda låter ju visserligen mer passande, med tanke på att Lambrecht fram till dess tjänade vid just kavalleriet och inte infanteriet – men vid Upplands femmänningskavalleriregementes generalmönsterrullor finns inga listor alls över några ”placerade” officerare från andra regementen, som den lista man finner vid Upplands femmänningsregemente till fot 1718. Frågan är då varför inte Lambrecht Gieschen och de andra herrarna finns med i den sistnämnda listan?
 
Jag testade därefter att söka efter det ”Barthiska dragonregementet”, och inledde med att åtminstone finna Lambrechts konfirmation som löjtnant vid detta regemente, i Riksregistraturet den 11 november 1715, datum Stralsund (RA, Riksregistraturet, volym 680, s. 1247):
 
”Fullmachter för nedan specificerade Officerare under det Bartiske Dragone Regementet.
Wij Carl p. Giöre witterligit, at såsom hos Oss til Capitain Lieutenant wid Lifcompagniet under Wårt Barthiske Dragone Regemente i underdånighet föreslås Oss älskelig [lucka] von Krackewitz i anseende til des skikelighet, och betygade wälförhållande; Altså wele Wij härmed och i Kraft af denne Wår öpne Fullmacht nådeligen hafwa förordnat honom [lucka] von Krakewitz at wara Capitain Lieutenant wid Lifcompagniet under det Barthiske Dragone Regementet, skolandes han hafwa at åtniuta dess lön och rang ifrån d 2 Sept. 1714, då han af Öfwersten Vitiengoff i anledning af des capitulation därtil är worden antagen, det alla p. Til yttermera p.
Mut. Mut. för
[…]
Lambrecht Gieschen at wara äldsta Lieutenant wid Öfwerst.L. Comp. antagen d 2 Sept. 1714.
[…]
Carolus.”
 
Här framkommer det alltså att han tjänstgjorde vid Överstelöjtnantens kompani under Barthiska dragonregementet, vilket jag inte tror framkommer någon annanstans? Detta regemente finner man varken bland Krigsarkivets ordinarie generalmönsterrullor eller serien ”Rullor 1620–1723”, men via Svenska adelns ättartavlor fick jag fram att Lambrecht måste ha tjänstgjort under sedermera fältmarskalken Johan Christoffer von Düring (1695-1759), som blev överstelöjtnant vid Barthiska dragonregementet månaden innan Lambrecht Gieschen blev löjtnant där, i augusti 1714, och som i december 1715 blev överste för samma regemente. I januari 1717 blev han istället överste för ”tyska dragonregementet”, som tydligen är ett helt annat regemente än det Barthiska. I serien ”Rullor 1620–1723” finns en generalmönsterrulla från december 1717 över ”Öfverste Johan Kristoffer von Dürings dragonregemente”, men det hjälper ju inte oss att finna Lambrecht Gieschen, och enligt namnregistret över regementschefer och övriga som omnämns i dessa rullor finns det inga generalmönsterrullor över regementen med J. C. von Düring som chef före 1717, och inga rullor alls som omnämner Lambrecht Gieschen.
 
Frågan är då om det ens finns några bevarade rullor för Barthiska dragonregementet? Jag trodde först att det var uppkallat efter någon Barth som varit chef för regementet, men ”Karl XII:s officerare” upptar ingen officer med detta namn, så jag gissar att regementet istället har fått sitt namn av den pommerska staden Barth, i nordöstra Tyskland. Kanske kan detta vara en ledtråd till Lambrecht Gieschens ursprung, att detta regemente var det första han tjänstgjorde vid?