NULL Skriv ut sidan - SV: Rafsten

Anbytarforum

Titel: SV: Rafsten
Skrivet av: Eva Henning skrivet 2022-01-31, 13:48
Hej Anders, så bra att du är överens med mig/oss att Elna och Kirstina är en och samma person. Och du tillfogar igen nya data, som vi kan använda oss av.
Du är så noggrann med dina fynd, så det är en ren fröjd! Det är så många som inte är det. 

Jag tycker att dina fynd, att hon med namnet Elna faktiskt finns med 4 gånger, tyder på att hon kan ha hetat Elna Kirstina, även om det var ovanligt i hennes samhällsklass, som du säger. Hon kan också ha önskat att heta Elna och ändrat sitt namn själv. Jag vet inte om dom gjorde så tidigt på 1700-talet.
Sonen Olof tog tydligen namnet Christian, som vi ser det bl.a. vid vigseln med Maria Ramberg.

Två döttrar med namnet Elna, 1714 och 1725 (vad blev det av nr 2?).

Dessutom heter Margareta Eriksdotters första dotter Elna Kirstina (som du skriver), för att inte prata om Fredrik Stenbergs första dotter som heter Elna Christina vid dopet. Hon ändrar det dock till Helena, annan form/lite ”finare” form av samma namn.


Fantastiskt att du har hittat Olofs förste son med Maria Ramberg, Erik i Torpa. Det är otroligt som dom flyttade runt i den familjen! Prästen skriver ju vid hans död om alla ställen han bodde, men inte om Torpa. Men det står Ränte, byn som ligger i Torpa sn. Tack för det!
Det visar sig ju också att det var här dom vigdes 29 Dec 1763. (Konstigt att det inte står änkling!). Det hade jag inte hittat tidigare.

Bland bönderna i Skåne verkar det som om man alltid gav första sonen och dottern namn efter faderns (eller moderns) föräldrar, och andra sonen och dottern moderns (eller faderns) föräldrar. Lite olika traditioner enligt min erfarenhet.

Men med alla andra har det verkat som om det har varit så som så med ”regler”. Ofta fick inget barn mor/farföräldrarnas namn, men det kan ha varit för att dom ännu inte var döda, som Paul skriver. Det är en ny tankegång, som jag konstigt nog inte stött på tidigare. Tack till Paul för det! 
Men som vi vet - inga regler utan undantag!

Dottern Margareta Eriksdotter kan ju va född efter dom flyttade tillbaka till Fjelie (det vet vi ju inte precis när det va), men finns inte med i födelseboken. Men det händer att prästen glömmer att föra in det. Finns det en ”parallellsocken” till Fjelie, med en bok där hon kan va införd? (Pastoratet hette Lomma, Fjelie och Flädie pastorat, och Lomma var moderförsamling). Eller på besök hos föräldrarna kanske?

Tack för hennes barns födelser i Lund. Jag kan tillfoga att det enligt mantalet 1765 även finns en dotter Gunnela.1770 finns Elna med. Från 1775 finns Johanna med. 1800 finns Christina med. 1812 när Margareta dör lever endast Johanna och Christina enl. bou. Barnens fader hette Nils Olsson. Ca 1770 dog han och hon gifte om sig med Nils Mattisson.
/Eva